Weemoedig afscheid van Daihatsu

Terwijl wij over een paar dagen met zijn allen de glaasjes bubbels omhoog brengen en proosten op een mooi nieuw jaar 2013, zal dit voor de Daihatsu-organisatie toch een stuk minder vrolijk worden ervaren. Immers, het slimste dochtermerk van Toyota verdwijnt uit onze straten. Het merk trekt zich terug. En dat is jammer. Immers, door de loop van de pakweg veertig jaar dat het merk hier is gevoerd kende het een redelijk succes. Het speelde een belangrijker rol dan pakweg Subaru waar met name het aantal verkochte auto’s altijd ver achterbleef bij dat van Daihatsu. Het Japanse merk kende wel een relatief lange aanloop naar dat succes. De eerste modellen sloegen niet meteen aan, oogden soms wat wonderlijk, waren wat klein voor onze Europese figuren, maar bleken wel enorm betrouwbaar en in hun tijd redelijk zuinig. Van het gamma dat ons in Nederland of Europa vanaf 1985 bereikte bleven de Charade G11 en de Cuore 850 het meest bij. De fouten van de eerste reeksen auto’s met die modelnaam waren er uit gehaald en de prijzen scherp. De Charade was er als benzineversie met een 1000cc driepittertje, er was een diesel, een turbodiesel en den enorm aansprekende GTTi, die 101 pk naar de voorwielen bracht en een top bood van 185 echte kilometers per uur. Automaatjes had je ook. Men had een reeks kleine bedrijfswagens (Nu te koop als Piaggio), de loeisterke Rocky terreinwagen en de latere meer voor de boulevard bedoelde Feroza. Later kwamen de Move, GranMove, Applause, Sirion en Terios in het gamma. Toch kon het merk de jaren tachtig en de geweldige omzetten van toen nooit meer evenaren. De slag naar de goedkope kleine wagentjes in het AA-segment miste men ook compleet. Niet in de laatste plaats doordat Daihatsu slechts ‘echte’ Japanners leverde en geen in Europa in elkaar gezette lage-lonen-modellen. Veel van de kennis en ervaring die het merk met zich mee bracht vinden we ook terug bij de kleine Toyota’s. Het driecilindergeluid zal voorlopig niet verstommen. In Japan en nog wat andere Aziatische landen zullen klanten de naam Daihatsu nog wel tegenkomen. Zelfs de bij ons nooit geleverde vrachtwagens of bussen van het merk. Bij ons houdt het op te bestaan. Te kostbaar, te klein, en dus overbodig geworden. Jammer! Overigens hoeft u zich over evt. onderdelen geen zorgen te maken, de nazorg is overgenomen door Toyota-importeur Louwman. En omdat Daihatsu ook gewoon blijft bestaan en haar Japanse fabrieken nog heel wat blijft produceren, blijven die onderdelen gewoon leverbaar. Dat is wel een geruststelling. Want een Daihatsu wil nog wel eens flink wat jaren blijven rondrijden. En dat is andere merken vaak niet voorbehouden.

Lees ook:Klein maar fijn; de eerste Daihatsu Cuore..
Lees ook:Daihatsu verlengt garantie
Lees ook:Voorloper van de Daihatsu Cuore; de Fellow!
Lees ook:Onderschatte urk; Daihatsu Cuore!
Lees ook:Stopt Daihatsu er mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.