Exclusief Brits merk; Lagonda

Dit keer een automerk waarvoor je wel een echte historische autoliefhebber moet zijn om er van gehoord te hebben; Lagonda. Een merk dat van voor de oorlog dateerde en het tot en met 1964 vol hield. Een Engels merk met een Amerikaanse oprichter dat toch vooral wat duurdere auto’s bouwde en daarmee de ‘upper class’ bediende. Men bouwde deze wagens met vier, zes- of twaalfcilinders voorin en voor die tijd indrukwekkende prestaties. Na 1934 werden er geen vierpitters meer gebruikt. Een van haar befaamde modellen was de 4,5 litre Saloon uit 1936. Met 4.61mtr lengte bepaald geen kleintje en dat bleek ook uit het gewicht. Wande de Lagonda uit dat bouwjaar woog schoon aan de haak bijna 2 ton! Met een zescilinder van 140pk kreeg je de wagen tot een topsnelheid van 144km/u. Een afgeleide versie was de Drophead Coupe die ook in 1936 werd uitgebracht en de wat exclusievere klantenkring aansprak. Wie nog wat meer snelheid of sportiviteit wenste was er de V12 Rapide Roadster die in 1938 werd gebouwd en maar twee jaar in productie bleef. Die auto had een 12 cilinder in lijn die 200pk leverde en 2100kilo woog. De top lag bij 175km/uur en de wagen kostte indertijd het bijna onbereikbare bedrag van 9000 euro. In die dagen echt peperduur. Van al deze wagens werden beperkte aantallen gebouwd. Het was tenslotte een exclusief merk en de Rapide Roadster werd bijvoorbeeld slechts 187 maal gefabriceerd. Lagonda staakte de productie tijdens de oorlogsjaren en kwam daarna terug met een fraai gevormde maar nu wat klassiek ogende sedan met een zescilinder in lijn. Die wagen was ook weer te koop als Drophead Coupe en sprak in die jaren slechts de happy few aan die wel iets anders wilden dan een standaard auto van een ander Brits merk, maar een Rolls of Bentley te veel over the top vonden. Het merk werd er niet door gered. Lagonda ging samenwerken met Aston Martin en verdween in de jaren zestig van de vorige eeuw compleet in dat icoon van de sportieve Britse GT’s. De laatste keer dat de naam Lagonda verscheen was op een futuristisch Aston-model uit begin jaren tachtig. Daarna werd het stil en bleven de klassiekers. En die zijn geld waard, heeeeel veel geld. Een 4,5 litre Saloon uit 1936 doet momenteel in goede staat iets van 25 mille, een V12 Rapide Roadster ruim een ton meer. Maar die waren dan ook wel erg exclusief. Net als het merk zelf.

Lees ook:BMW grote winnaar verkiezing motor van het jaar
Lees ook:Lagonda Prins Bernhard naar Apeldoorn…
Lees ook:Aston Martin komt met een nieuwe ‘Lagonda’..
Lees ook:Gespot: Mercedes-Benz McLaren SLR Roadster
Lees ook:Aston Martin Lagonda begint gestalte te krijgen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.