Van KdF wagen tot VW Kever…

Als er een auto is geweest die bij velen uit de naoorlogse generaties zorgt voor blije herinneringen is het wel de Volkswagen Kever. Een auto die ook onze Nederlandse straten bevolkte in de jaren van de heropbouw na die vreselijke tweede wereldoorlog. Een Volkswagen was toen afkomstig van een betrekkelijk jong merk, immers het was pas na de oorlog gesticht met behulp van de Engelse bezettingsmacht in wiens verantwoordingsgebied de toen nog zeer bescheiden productie van de vroegere KdF-Wagen plaatsvond. Want de Volkswagen Kever was een product uit het Nationaal Socialistische Duitsland van voor en tijdens de oorlog. Een ontwerp van Ferdinand Porsche, waarvoor Adolf Hitler uiteindelijk toestemming gaf voor ‘serieproductie’. De wagens waren toen vooral bedoeld voor Nazi-partijbonzen en tijdens de oorlog zelf bouwde deze productielijn eigenlijk alleen maar afgeleide terreinwagens, die als Kubelwagen of Schwimmwagen hun weg naar de Duitse strijdmachten vonden. De luchtgekoelde boxermotoren bleken in elke omstandigheid goed te presteren en dat gaf de wagens een goede naam en faam. In het geallieerde plan van aanpak voor het herstel van de Duitse economie paste ook de opzet van een autofabriek die het Duitse volk weer mobiel zou kunnen krijgen. In 1945 rolden er net aan twee duizend uit de fabriekshal, een jaar later al vijf keer zo veel. De wagens werden o.a. geleverd aan de Britse bezetters, maar ook overheidsinstanties kregen Kevers ter beschikking. Het wagentje had weliswaar de later bekende basisvorm, maar bumpers zaten er nog niet op en de kleur was militair groen of simpelweg zwart. Achterin de wagens hing een 945cc motortje dat 20pk leverde en er vrolijk op los gierde. Maar vanaf 1946 kwam er een 1131cc grote boxer achterin met 25 pk en een topsnelheid van 106km/u. Toen Volkswagen in staat bleek grotere aantallen wagens te produceren kwamen er ook afgeleiden van het basismodel op de markt. Zoals de fameuze busjes die op basis van een idee van Ben Pon, de latere Nederlandse importeur ontstond. Maar ook de fameuze cabriolet was een geliefd model, ook al was de auto in die jaren vrijwel onbetaalbaar voor de gewone man. Kevers en hun familieleden werden in Europa razend populair. De wagentjes waren niet zo comfortabel, de ruimte aan boord hield niet over, maar je had wel een betrouwbaar stuk techniek in je handen, ook al gold tijdens stormachtig weer een absoluut rijverbod voor deze karretjes. Door de jaren heen kwamen er steeds meer verbeteringen beschikbaar. Zoals wat grotere motoren (1200cc) grotere achterruiten, een echt werkende kachel, chromen wieldoppen, meters in het dashboard en meer. Volkswagen hield uiteindelijk tot in de jaren zeventig vast aan het basisontwerp, ook al was de kever toen een behoorlijk ontwikkeld model geworden. Maar het vasthouden aan het principe van alles achterin en luchtgekoelde boxermotoren zorgde uiteindelijk bijna voor het omver vallen van het hele concern. Volkswagen wilde niet inzien dat het concept intussen hopeloos verouderd was en kwam daardoor in grote problemen. Het was de opvolger voor de Kever, de Golf, die het concern uiteindelijk redde, samen met de overname van Audi-NSU. Maar de Kever werd nog niet volledig afgeschreven. Elders in de wereld waren de auto’s mateloos populair en dus werd hij bijvoorbeeld in Mexico tot in de jaren negentig van de vorige eeuw geproduceerd. En de productie liep in de miljoenen exemplaren. Het doek viel uiteindelijk ruim vijftig jaar nadat de eerste exemplaren in Duitsland werden geproduceerd. Als er een auto een lange staat van dienst heeft gehad, dan deze noeste familieauto die zoveel deed voor het imago van Volkswagen en de opbouw van de naam van deze fabrikant. De wagens zijn nog steeds erg populair als klassieker, sommige eigenaren gebruiken een Kever nog steeds in hun dagelijkse vervoersvoorziening. En in bijvoorbeeld Zuid-Amerikaanse landen brommen ze nog vrolijk rond als taxi. Een beetje goed exemplaar doet een paar mille tot misschien wel 20.000 Euro voor wat exclusieve uitvoeringen. Niet gek voor een auto die van voor de oorlog stamt en met een dergelijk beladen verleden.

Lees ook:Meer van hetzelfde; VW’s 1500/1600-serie
Lees ook:VW viert verjaardag van een icoon… 70 jaar Kever!
Lees ook:Eindelijk einde oefening voor de T2 van VW
Lees ook:Bij ons vrijwel onbekend; VW Brasilia
Lees ook:Typische Zweedse Taxi; Volvo P800 serie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.