Onbekend en onbemind; de Hino Contessa!

Wie wel eens een reis heeft gemaakt door het Verre Oosten is daar als autoliefhebber vast wel eens de naam Hino tegen gekomen.

Tegenwoordig een van de grootste vrachtauto- en busfabrikanten ter wereld. Maar er is toch een wat minder bekende pagina uit het bedrijfsgeschiedenisboek van deze Japanse fabrikant die ik hier even aandacht wil geven. Ooit, in de jaren vijftig had deze autobouwer door dat er een enorme expansie zou komen voor personenwagens. Mits goed gebouwd en laag geprijsd. In tegenstelling tot fabrikanten als Toyota, Nissan en Mazda koos Hino voor een licentieproduct.

De Hino Contessa was een typische Japanse auto met een Frans hart...

De Hino Contessa was een typische Japanse auto met een Frans hart...

Men onderhandelde met Renault over het gebruik van de techniek van de toen mateloos populaire Renault Dauphine. Uitgerust met 1300cc motor die achterin werd gemonteerd, bouwden de Japanners een typische Aziatische koets op de beschikbare bodemplaat en aandrijflijn en voorzagen de wagen van een het nodige chroom. Voordeel was natuurlijk dat de auto in relatie korte tijd kon worden ontwikkeld, maar men erfde ook de typerende nadelen van dergelijke wagens van de Renault. De als ‘Contessa’ gedoopte auto werd nooit een echt succes.

De 1300cc motor van de Contess zat achterin...

De 1300cc motor van de Contess zat achterin...

Ook in Nederland kwam hij op de markt, maar doordat de Hino duurder was dan het origineel en bepaald niet beter reed dan die Franse tegenvoeter was het geen succes. Toch waren er indertijd eigenlijk wel een paar grote importeurs die hem hadden willen vertegenwoordigen. Zo is bekend dat de familie Lauret, van de Binckhorst, getracht heeft de Hino Contessa te importeren. Hoe dan ook, de Hino was een van de eerste Japanse personenwagens die Nederland bereikte. Maar het duurde allemaal slechts kort en al snel werd de import gestaakt, net als de productie. Hino ging zich weer toeleggen op waar het wel goed in was, het bouwen van zwaar materieel. Op een enkele plek kom je nog wel eens een Hino Contessa tegen. Lastige klassieker door het totale gebrek aan onderdelen. Maar wel een wagen die het verdiend om bewaard te blijven voor het nageslacht, al was het maar om aan te tonen dat niet elke Japans merk gedoemd was een groot succes te worden. Intussen is Hino onderdeel van de Toyota-groep geworden. En zijn we de Contessa eigenlijk compleet vergeten! 

Mengeling van stijlen kenmerkte de Contessa

Mengeling van stijlen kenmerkte de Contessa

   

 

 

Lees ook:Een van de eerste Japanners in ons land; Hino Contessa….
Lees ook:Ook gebouwd in Holland
Lees ook:Een van de eerste Japanners; Isuzu!
Lees ook:Grieken gek op Japanners
Lees ook:Renault doet het goed bij de Britten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.