Stel dat….

..je een autobedrijf bezit en je ineens behoefte hebt aan een dealerschap. Welke beslissingen neem je dan als je wordt benaderd door een paar vertegenwoordigers van importeurs of fabrikanten? Zie je onmiddellijk de handel en de klanten? Of denk je nog even wat langer na over de mogelijke consequenties van je eventuele beslissing? Want welk merk je ook kiest, als je een beetje goed beslagen ten ijs wilt komen moet je stevig gaan investeren. Niemand koopt meer zo maar een auto. De tijden van de ‘uitdelers’ is voorbij. En de klant vliegt van de ene dealer naar de ander, vaak helemaal niet meer merkentrouw zoals je dat bij vorige generaties nog wel eens tegenkwam. Laten we wel zijn, de huidige winnaars in de markt danken hun succes vooral aan de fiscale aantrekkelijkheid van sommige modellen, zeker niet aan de vele pluspunten van hun auto’s. Niemand rijdt voor zijn plezier in een suv die je vrijwel nergens kwijt kunt, of in een hybride met een zeer bescheiden benzinemotor. Kies je als auto-ondernemer voor een merk met meerdere modellijnen moet je ook zeker weten dat je alles bij de bank kunt financieren en dat de rentelasten je niet boven de bol groeien. Voorraden zijn vaak groot en je wordt geacht ook een demonstratiewagen per model op kenteken te hebben staan. Allemaal lasten die je ergens moet zien terug te verdienen. Nu is dat niet zo lastig als je weet dat jouw (potentiele) merk behoort tot de top-tien van omzetdraaiers in Nederland, doet het dat niet, wordt het al een stukje lastiger. Moet je eens goed kijken bij de merken die het momenteel lastig hebben! Soms zijn er merken compleet verdwenen. Ben je dan dealer zit je er vaak al tien(tallen) jaar(ren) aan vast en is dat merk ook in jouw hart gesloten geraakt. Maar wat moet je dan? Helemaal geen merk (meer) aan de gevel leidt bij veel bedrijven tot een langzame maar zekere dood. De klanten blijven weg (hoezo klantentrouw??) en jij hebt uiteraard net de verkeerde voorraden tweedehands wagens ingekocht. Intussen gaan de lasten gewoon door. Probeer dat maar eens te doorbreken. Bij een merk met een lagere omzet is de kans dan groot dat je onder water gaat door juist het gebrek aan klanten. Als een automerk je niet een verkoop biedt van pakweg 250-400 auto’s op jaarbasis zou ik er niet (meer) aan beginnen. Of het moet iets heel speciaals zijn waar klanten niet om je heen kunnen. De rest is een leuke hobby wellicht, maar veelal kosten hobby’s (veel) geld. Kortom, lastig, lastig. En ik lees dan ook al die berichten over aangestelde garagebedrijven voor een nieuw merk met veel belangstelling. Wens hen allen het beste toe, maar hoop dat ze begrijpen waar ze mee bezig zijn. Nergens staat ‘Stichting zonder winstbejag’ aan de gevel. Niemand wil voor niets werken, of nog erger met verlies. In dat geval is drie keer nadenken wellicht verstandiger. Een goed technisch georienteerd bedrijf kan aardig zijn beleg op het brood verdienen zonder al te veel wensen en verlangens van fabrikanten of importeurs. En dan weet je zeker dat je ook nog onafhankelijk bent en blijft. Vaak hebben juist deze bedrijven wel een trouwe en ook nog uitdijende klantenkring. Is heel veel waard tegenwoordig. Allemaal een kwestie van rekenen dus….en niet al te snel beslissen.

Lees ook:KIA en Kassa
Lees ook:Chinezen klooien nog steeds met veiligheid…
Lees ook:Over drammers en zo….
Lees ook:Kia laat groot model conceptcar zien…
Lees ook:Omzet augustus – groei zet door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.