Semi-klassiekers, bepaald minder veilig!

Er is veel discussie over het al dan niet opheffen van de MRB voor klassieke auto’s. Niet in de laatste plaats door het misbruik dat er de afgelopen jaren is gemaakt van de mazen in de wet. Semi-klassiekers kwamen bij bosjes het land binnen. Vaak afgedankte modellen uit Duitsland of Zwitserland, die daar door een strenger milieuregime niet meer naar of door steden heen mochten rijden met een speciale milieuzone. Een levendige handel in oudere Mercedessen, BMW’s, Audi’s en zo meer was het gevolg. Ik denk dat met name de statistieken van deze merken omhoog schoten door de invoer van dit soort tweedehands mastodonten. Auto’s met een mooie uitmonstering die voor een relatief prikkie te koop kwamen en waar nog heel wat jaartjes mee te rijden viel. Zeker als je er ook nog een gastank in aanbracht. Maar deze ‘bakken’ stinken, ze slobberen brandstof als een dorstige olifant en parkeren is een crime. Komt nog iets anders bij en dat is veiligheid. In de moderne tijd is groot niet automatisch veilig. Door aangescherpte eisen op het gebied van crashbestendigheid zijn auto’s van een jaar of tien geleden nu al aardig onveilig mits gemeten naar die nieuwe maatstaven. Haalde zo’n mooie semi-klassieker in zijn dagen nog een ster of vier bij botsingsproeven, volgens de nieuwe normen kom je vaak niet verder dan twee van die begeerde hemellichamen. En dat is niets beter dan een beetje Chinese middenklasser die wordt gebouwd zonder inzicht in moderne veiligheidsvoorschriften. Je staat er van te kijken wat voor schokkende beelden soms voorbij komen op het internet als men die oudere wagens eens test volgens moderne normen. Akelig om te zien. Toch zullen we ze nog wel even voorbij zien rijden die wat hoekiger klassewagens van weleer. Tot ze ook hier echt niet meer kunnen en worden afgevoerd naar een of ander ver land waar ze naar goed lokaal gebruik nog vele jaren mee zullen gaan. Omdat milieu, veiligheid en zuinig rijden geen probleem zijn. En dat past bij een derde-wereldland. Niet bij ons goed gestruktureerde landje….

Lees ook:Steden dicht voor semi-klassiekers
Lees ook:Dieselrijders blijken minder schadegevoelig…
Lees ook:Qoros komt met compacte SUV
Lees ook:65-plussers gek op auto’s
Lees ook:Euro-NCAP veiligheidsinformatie nu ook in het Chinees…

2 reacties op “Semi-klassiekers, bepaald minder veilig!

  1. Climax auto

    Bad news. Ik denk onder andere door deze reden dat het aantal mensen met klassieke auto’s binnen 5 jaar sterk zal afnemen…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Allen al de opgelegde MRB voor semi-klassiekers zal het aantal oudere auto’s in deze categorie snel doen afnemen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.