Wat is er loos met de TSi-motoren van VW?

De autobladen AutoBild en de Nederlandse afspiegeling daarvan, Auto Week, meldden problemen met de door VW geleverde TSi motoren. En die lijken er niet om te liegen. De krachtige benzinemotoren van het merk, die in vrijwel alle ‘groepmerken’ worden gebruikt blijken problemen te kennen met sommige distributiekettingen. De leverancier van die dingen zou niet voldoende hebben gelet op de kwaliteit waardoor die kettingen oprekken waarbij een kans aanwezig is dat de motor in de prak loopt. Uiterst vervelend natuurlijk, omdat je dit van een vrijwel nieuwe auto niet verwacht. Met name de kleine 1,2 en 1,4 TSi blokken zouden de problemen nu al vertonen, de grotere TSi motoren zijn er volgens de persberichten ook niet helemaal van gevrijwaard gebleven. Opvallend is dat VW en haar dochters geen terugroepactie overwegen en bijna per geval de schade bekijken en oplossen. En als je dan de reacties leest van getroffen klanten, niet altijd naar tevredenheid. Ook in Nederland zijn er wel wat klanten te vinden die dit euvel meemaakten en ontdekten dat garantie en coulance bijna per geval kan verschillen. Wat ik dan weer niet snap, want als een fabrikant weet dat er een probleem zit in een serie motoren, doe je er goed aan voor alle zekerheid die wagens terug te halen naar de dealers, dan wel de garantie zodanig te regelen dat vooral de eindgebruiker van een auto met zo’n motor daar geen financiele overlast van krijgt. Door het probleem te onderschatten wordt de olievlek steeds groter. Volgens mensen die het weten kunnen is het probleem aanwezig als de motor bij de koude start erg rammelend op gang komt. Niet mee door blijven rijden dan, maar naar de dealer! Doorrijden kan leiden tot motorschade. Wel jammer van een op zich toch geweldig motorconcept! Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Lees ook:Miljoenen Toyota’s terug naar de dealer
Lees ook:VW verlengt garantie Chinese DSG-bakken
Lees ook:Toyota roept weer miljoenen auto’s terug…
Lees ook:Grote terugroepactie voor Ford
Lees ook:Ook Honda roept auto’s terug…

11 reacties op “Wat is er loos met de TSi-motoren van VW?

  1. Co

    Mijn Tiguan van 01-11-2011 maakte met koude start een ratelend geluid.Bij de dealer wist men van niks,had er nog niet van gehoord,
    maar wilde er uiteindelijk wel naar kijken.Als ik de auto daar zou laten voor onderzoek kon ik een fiets krijgen om thuis te komen.Toch maar een andere auto gekocht.!!!Het is voor VW leuk om een high-tech motortje,160Pk uit 1400CC,uit te brengen maar ik speel liever geen proefkonijn.Dus geen VW.Ik wil een betrouwbare auto!!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Co – Volkswagens zijn zeer betrouwbare auto’s. Alleen snap je niet dat ze zo ingewikkeld doen over een probleempje bij die TSi’s dat zou kunnen leiden tot motorschade. Slecht voor het imago. Eerder zag je dezelfde houding ook al bij PSA waar men met ook zulke klachten te maken kreeg. Dat nieuwere modellen deze problemen niet meer kennen lijkt me duidelijk. Want de bron van de problemen, een niet goed functionerende distributieketting, had men al snel gevonden. Neemt niet weg dat er nu erkenning komt van de fabrikant en dat leidt tot een goede oplossing.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Co

      @Leo,VW heeft een goede naam en daarom hebben wij de Tiguan gekocht.In de Kerstnacht is hij blijven staan en heb ik mij naar huis laten slepen door een kennis.Benzinepomp bleek stuk te zijn,kan gebeuren.Maar ga dan niet lastig doen over een leen-auto!!!!Bij Arena-Venlo heeft men het steeds over”Mobiliteitsgarantie” en de goede service.Als er dan wat is,los het dan fatsoenlijk op,en ga niet moeilijk doen.Wij willen een betrouwbare auto en dat is VW helaas niet meer.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Leo

    @Co – Dat benzinepompprobleem is een wat ander dan wat ik in mijn verhaal beschreef. Dat men zich onttrekt aan mobiliteitsservice vindt ik bijzonder want dat is idd een usp van het merk, al heel lang zelfs. Lijkt mij een zaak om eens met de importeur (Pon) door te nemen…

      /   Beantwoorden  / 
  4. Co

    @Leo-Pon zal hier weinig aan doen,het betreft hier drie VW-garages,
    Venlo-Venray-Panningen die onder Een Directie zgn.zelfstandig zijn.
    Verkopen en geld verdienen is nummer Een.Garantie en wat service verlenen kost geld en dat is veel moeilijker.Daar kom je pas achter als het te laat is.In de Telegraaf staat trouwens een heel verhaal over cilinderuitschakeling met zo’n 1.4-TSI motor.Een hele Mecanodoos erbij en het scheelt wel 0,4 ltr benzine op 100 Km.
    Wij hebben nu een Kia-Sportage met 2.0ltr motor,zonder al die rommel,en die doet het goed.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Leo

    @Co – Mobiliteitsgarantie is niet iets van de dealer, het is een fabrikant/importeursservice, uitgevonden in een periode dat men deze oefening bij de verkoop nodig had. Alle merken uit het Pon-concern gebruiken deze service en dealers kunnen daar niets aan veranderen. Of in dit geval mobiliteitsgarantie van toepassing was kan ik niet beoordelen. Daartoe ontbreken mij uiteraard de juiste gegevens. Ik ken het bedrijf waar het over gaat uit mijn Pontijd nog wel en als klantonvriendelijk stonden ze toen niet bekend. Overigens is dat uitschakelen van cilinders iets dat al jaren geleden door Audi werd toegepast, intussen is verfijnd en bij VW en haar merken vast zal worden doorgevoerd. Net zoals bij meer vooraanstaande merken. Kia zal daar nu nog niet voor kiezen, dat merk moet eerst nog even zien dat het een grotere klantenbasis wereldwijd krijgt.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Co

    @Leo-Hoe de Mobiliteits-Garantie precies in elkaar zit is niet zo heel belangrijk.Als dat bij het auto-kopen afgesproken is moet dat gewoon goed geregeld zijn.Ik heb ook geen zin om daar met bijv.Rechtsbijstand achter aan te gaan.Volkswagen is in mijn ogen geen betrouwbaar merk meer en als ik op Internet rond kijk ben ik echt niet de enigste die er zo over denkt.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Leo

    @Co – Persoonlijke ervaringen kunnen een mening vormen. Zoveel is duidelijk. Als een dealer zich volgens een klant niet aan gemaakte afspraken houdt, lijkt mij een claim op dat gelijk terecht. Als een dealer meent dat de zaak anders ligt moet hij zich daarover uiterst duidelijk uiten. Maar als je zelf niet weet hoe die mobiliteitsservice precies in elkaar steekt? Bij aankoop van een nieuwe VW (of groepsmerk) krijg je de informatie altijd meegeleverd. Naar ik meen is net als bij andere merken, onderhoud van de merkdealer onderdeel van het geheel. Ik ken jouw persoonlijke situatie niet, maar als ik bij mijn dealer kom staat er echt altijd een vervangende auto voor me klaar. Nog nooit een punt van discussie geweest. Als ik de brandstof er zelf inkieper kost dat helemaal niets verder. Blijft dus wonderlijk dat een dergelijke situatie is ontstaan. Zeker als jij met je VW aan alle voorwaarden van de overeenkomst zou hebben voldaan.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Co

    @Leo-Diverse keren heeft de verkoper tegen ons gezegd”Wat er met de auto ook zou kunnen zijn U blijft Mobiel”.Gewoon even bellen.Toen de Tiguan in de Kerstnacht bleef staan(met 560Km op de teller)bleek de leenauto twee dagen gratis en dan was het betalen!!!!!En nu was er begin Mei wat en kon ik een fiets krijgen.Ik heb er een paar nachten van wakker gelegen en toen toch maar een andere auto gekocht.Het zou kunnen dat het ratelen normaal is maar ik heb geen zin om met starten naar lampjes te kijken en te luisteren of het geluid anders is dan gisteren.VW is en blijft in mijn ogen dus onbetrouwbaar.Niet alleen de auto maar ook de organisatie die er achter hoort te staan.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Co

      @Leo-Dat ik een probleem heb met VW zal nu wel duidelijk zijn.Ik heb zo’n behandeling nog nooit meegemaakt.Ik had de Tiguan drie weken en kreeg een brief om garantie bij te kopen.Ik heb Arena gebeld en gevraagd of dat nodig was,of zij hun eigen producten soms niet vertrouwen.Antwoord”Sorry,sorry dat was nog niet de bedoeling om die brief nu al te sturen”.Een paar dagen later weer zo’n brief.Volgens mij werken daar de afdelingen langs elkaar heen inplaats van met elkaar.Ik ben blij dat ik er van af ben en vind het prima zo.
      Met vriendelijke groet, Co

        /   Beantwoorden  / 
  9. Leo

    @Co – En daarmee sluiten we de discussie op dit punt maar af dan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.