Malloten in de mist….

Het zicht liep steeds verder terug, we reden dezer dagen richting Joure op de A6. Was het op de A1 naar de toerit voor die A6 nog redelijk te doen met een metertje of tweehonderd zicht, na Almere sloot het mistgordijn ons werkpaard aardig in. Met wat moeite was een voor mij rijdende auto met brandend mistachterlicht nog wel te zien. Voorbij Lelystad werd de verlichting boven de snelweg afgeschakeld. Kennelijk een tijdschakelaar bij de RDW die geen rekening hield met omstandigheden als deze. En of het er om ging, de mist leek nog dichter dan in de afgelegde kilometers hiervoor. Het rijtje auto’s dat min of meer op de tast reed in de richting van het Fryske Loan haalde 100km. per uur en dan nog hoop je maar op het feit dat niemand het in zijn bolle hoofd haalde om op zijn remmen te gaan staan. Links van ons waren heel vaag nog de contouren te zien van de IJsselmeerdijk, van de daar gemonteerde windmolens geen spoor. Links achter ons doemden ineens twee lampen op. Een snel rijdende auto scheurde ons voorbij. Geen dikke Audi of Mercedes, maar een bestelwagen. Iveco met verhuisopbouw. Van een verhuurbedrijf in Amsterdam, kennelijk op weg naar een of andere spoedklus. Uitgerust met weerradar en Doppler zo leek het, want het ding denderde echt met 135km/u of zo voorbij. Verdween in de mist voor ons. Ik zag nog even dat het ding enkellucht achterbanden had, garantie voor sterk verminderde stabiliteit bij een of andere uitwijkmanoeuvre. Maar de man achter het stuur had daar allemaal geen boodschap aan, die had haast. Ik zag hem niet meer terug. Kon ook niet, want er was helemaal niets te zien in deze hoek van het land. De avond voor deze rijdag had ik nog op de Duitse tv gezien dat een soortgelijke bestelwagen een stilstaande file had geramd omdat de chauffeur niet had gezien dat er auto’s op de snelweg stil stonden. In de mist, die ook Duitsland enorm teisterde dezer dagen. Twee doden een een flink aantal gewonden waren het gevolg. Telkens weer vraag ik mij af wat deze mensen toch bezielt. Zijn ze nu echt zoveel beter in het rijden onder slechte zichtomstandigheden? Hebben ze nog meer ervaring dan ik? Gokken ze op hun eigen reactiesnelheid als het echt foute boel is? Ik houd het maar op een milde vorm van debiliteit. En denk dat bij een aanrijding waarbij dit soort types betrokken is, het rijbewijs levenslang moet worden ingetrokken. Pas dan krijg je vat op dit soort lieden. Voordien denken ze vast onkwetsbaar te zijn en zeker ook dat die langzamer rijdende medeautomobilisten veel te angstig zijn om aan het verkeer deel te nemen. Toen ik op de plaats van bestemming was gearriveerd bleken de buitenspiegels van het werkpaard net als de grille vol te zitten met ijs. Aangevroren in de mist aan de rijdende auto. Het was dus echt slecht weer geweest onder weg. En ik was gewoon dik op tijd voor mijn afspraak. Zelfs rustig rijdend kan dat. Als je maar vroeg genoeg vertrekt….

Lees ook:Tips voor rijden bij slecht weer in Duitsland
Lees ook:Opvolger Outlander PHEV in beeld?
Lees ook:Porsche 911 GT3 in gevecht met de politie
Lees ook:Fraaie klassiekers op Koninginnedag…
Lees ook:Altijd link(s) op de A2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.