Daewoo sterft stille dood…

Ooit, in de jaren negentig, waren we volgens slimme marketingmensen massaal toe aan een Daewoo. Een Daewat? Een Daewoo! Het toen volkomen nieuwe Koreaanse automerk wist al snel veel nieuwe kopers aan zich te binden met een Opel Kadett die de Duitsers nooit bouwden en een Ascona die als Espero vele harten van zichzelf rijk rekenende Opelrijders voor zich wist te winnen. Het succes duurde maar kort. De kwaliteit van de auto’s bleek toch wat minder goed dan van vele concurrenten en ook het dealernet bleek niet opgewassen tegen de eisen van de nieuwe klanten. In thuisland Korea ging het ook niet goed. Er bleek van alles mis met Daewoo en de leiding van het bedrijf had iets dictatoriaals. Dat bleef niet zonder gevolgen en begin deze eeuw struikelde Daewoo zodanig dat het bedrijf in feite failliet was. De glorietijden waren voorbij. De dromen van 4,5% marktaandeel in belangrijke markten als de onze ook. General Motors zag kansen en nam de boel over. Ruim 70% van de aandelen kwam in Amerikaanse handen. Bestaande modellen werden al snel omgevormd tot Chevrolet’s, een wereldmerk moest de Koreanen er weer bovenop helpen. En dat deed het. Overal werkte die naamswijziging louterend. En G.M. voer er wel bij doordat men met nieuwe modellen kwam die soms schitterende Amerikaanse namen meekregen, maar op en top Koreaans van karakter bleven. Chevrolet Daewoo heette de onderneming in het thuisland nog een reeks van jaren, en de thuismarkt kreeg nog gewoon Daewoo’s geleverd. Niks Chevrolet. Dat is nu veranderd. De onderneming gaat sinds kort als GM Korea door het leven en ook de Koreanen moeten gaan wennen aan het bekende Chevy-logo op de neus en kofferbak. Daewoo is voorbij, die naam sterft een stille dood. In feite was het merk ook nog niet toe aan de verwende westerse markten. Chevrolet wel, en de kopers ook. Want een sleutel met het logo van Chevrolet er op maakt echt meer indruk aan de bar dan die van het besmuikte Daewoo. Jammer alleen van die leuke beginjaren, dat die vergeten lijken. Maar dat kan ook wel typisch Nederlands zijn geweest natuurlijk. Hoe dan ook, we komen nooit meer toe aan een Daewoo! Als we dat al hadden gewild natuurlijk.

Lees ook:General Motors steekt geld in Daewoo
Lees ook:Dat imago toch; Chevrolet!
Lees ook:KIA vol vertrouwen in 2017…
Lees ook:Opel gaat in Spanje aan de Mokka
Lees ook:Chevrolet zet stapjes terug….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.