Dure brandstof

De prijs per liter brandstof is in Nederland het hoogste van heel Europa...

De prijs per liter brandstof is in Nederland het hoogste van heel Europa...

Terwijl er op volle zee diverse afgeladen olietankers liggen te wachten tot de wereldwijde olieprijzen nog een centje per liter stijgen, is de brandstofprijs in ons land weer met een gestage klim bezig naar ongekende hoogte. Nederland blijkt in Europa zo’n beetje een unieke positie te bekleden. Nergens is de brandstof duurder dan hier. Hoe dat komt laat zich raden uiteraard. De kale brandstofprijzen zijn nog wel redelijk in lijn met de rest van Europa, ook al liggen we daar t.o.v. de Belgen nog wel een paar eurocentjes boven. Maar als de belastingen en accijnzen van onze graaiende regering er bovenop wordt gezet vliegen de literprijzen door het dak. Volgens Maria v.d. Hoeven, onze charmante minister van E.Z., lopen we redelijk in de pas met ons omringende landen. Hier is geen sprake van woekerprijzen. Kijk maar eens naar Duitsland en Frankrijk. Ja, als je dat echt eens doet moet je constateren dat rekenen niet de sterkste kant blijkt van de lieve Maria. Want in beide landen zit de ‘wegenbelasting’ in de literprijs. Daar doet men al aan het zgn. principe van kilometerbeprijzing. Al decennia lang zelfs. Bij ons krijgt de automobilist voor zijn dure liters nog helemaal niks terug in directe zin. De Motorrijtuigenbelasting komt daar nog eens bovenop, dan de andere heffingen en als je die zou omslaan naar een vergelijkbaar systeem als in de buurlanden, zijn wij Nederlanders 1,5 tot 2 keer zo duur uit per liter als daar het geval is. Kortom, niet slechts het tijdelijke ‘Kwartje van Kok’ is een extra belasting voor onze dure brandstofprijzen, ook al die andere belastingen. Slechts bedoeld voor de Algemene middelen, de pot van Bos. Laat u dus niet van de wijs brengen door zgn. onderzoeksresultaten vanuit de Nederlandse overheid. De gretigheid waarmee werd gereageerd op de berichtgeving dat wij hier met benzine en diesel op een duurte-eiland leven is al tekend voor de situatie. Den Haag weet het wel, maar houdt graag het beeld overeind dat wij Europees in de pas lopen. Als dat echt zo was zouden we nu al zonder BPM en MRB moeten kunnen rondrijden. Maar in die utopie moeten we maar niet meer geloven. Net zo min als in de rekenmethode van onze Minister van Economische Zaken.

Lees ook:Sharapova’s Panamera…
Lees ook:Nederland; lage uitstoot CO2
Lees ook:Marktplaats onderzoek; Nederlanders schaderijders…
Lees ook:Onderzoek Route Mobiel; automobilist niet bezig met dure brandstof!
Lees ook:CO2 uitstoot Nederlands verkeer het laagst van hele EU

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.