Wat moet er bij Lada gebeuren?

De Lada Kalina bracht ook niet de zo gehoopte verkoopsuccessen

De Lada Kalina bracht ook niet de zo gehoopte verkoopsuccessen

Het meest recente RODI-onderzoek maakte een ding heel erg duidelijk, de nog actieve Lada-dealers in dit land zijn het gepruts met hun merk meer dan zat. Ht is al jaren een en al droevenis voor het Russische merk, dat door de huidige aanpak van importeur Noordman ook niet veel verder lijkt te kunnen komen dan een paar auto’s verkopen per maand. Elk jaar weer werden de loei trouwe en hard werkende Lada-dealers voorzien van een fikse worst in de vorm van een of ander nieuw Lada-model dat er aan stond te komen. Eerst was dat de 110-serie, die maar liefst tien jaar lang werd ontwikkeld in Rusland en toen hij dan uiteindelijk als nieuw model werd geleverd volkomen achterhaald bleek in vergelijking met de concurrentie. Later was men niet in staat om standaard een stuurbekrachtiger in de zwaar sturende auto’s te bouwen. Daarna werd de hoop gevestigd op de Kalina. Een door GM aan Lada overgedaan ontwerp van een oude Opel Corsa die volgens de aloude tradities van het Russische merk, werd aangepast aan de zware Russische omstandigheden. Pech voor de landelijke dealers, gelijktijdig met die Lada kwam ook de Dacia Logan op de markt. Groter, goedkoper en geleverd via de gelikte en professionele Renault-organisatie.

De Lada Priora is nu een model waar men 'hoop' op heeft gevestigd..

De Lada Priora is nu een model waar men de hoop op heeft gevestigd

De Kalina vond en vindt geen kopers. Noordman is een grenzenloze optimist. Hij zette ooit zijn huis in als onderpand voor zijn importeurschap, maar lijdt ook wat aan narcisme. Hij meent dat hij alles wel in zijn eentje kan klaren en het Russische merk dat hier ooit duizenden auto’s verkocht per jaar volledig op de kaart kan zetten zonder goed management en een professioneel dealerkorps. En als er een ding wel wordt bewezen dan is het wel zijn ongelijk op dit punt. Lada Nederland hoopt nu weer op een middenklasser dia als Priora wordt gelanceerd en op een Kalinaversie met een modernere 1,4 liter motor. maar dat steeds wachten op iets nieuws of beters maakt dat het merk straks geen enkele basis meer heeft om op verder te bouwen. Geen klanten, geen imago, geen dealers. Dan rest een importeur, die omwille van zijn eigen inzichten kan terugkijken op een lange carriere als vertegenwoordiger van een merk dat ooit groot en bekend was maar nu niets meer voorstelt. Het wordt tijd voor goed advies, voor beter management en voor een daadkrachtige aanpak. Alleen dan is er nog enige hoop op betere cijfers voor Lada in ons kleine landje. Hoe dat moet? Skoda en Dacia laten zien hoe het moet. Ooit was de situatie daar net zo, en kijk eens wat die merken nu op de markt zetten en hoe de dealers er mee bezig zijn. Voor goed willende amateurs is in feite in dit steeds lastiger wordende ondernemersklimaat geen ruimte meer.

Met deze, van de oude Fiat 124 afgeleide, Lada 1200 werden er in ons land duizenden verkocht.

Met deze, van de oude Fiat 124 afgeleide, Lada 1200 werden er in ons land duizenden verkocht.

Lees ook:Russen blijven dol op eigen merk Lada
Lees ook:Renault-Nissan neemt Lada over!
Lees ook:Miljardenverlies bij Lada
Lees ook:Kapitaalinjectie Renault bij Lada..
Lees ook:Lada komt met de nieuwe Vesta

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.