Raggen in een ADAM

Opel maakte in november vorig jaar haar comeback in de autosport met de ADAM R1. Op de autoshow van Genève presenteert het merk weer vervolgstap: een nieuwe conceptstudie van de onlangs geïntroduceerde Opel ADAM, volgens het R2-reglement van de FIA. De uiteindelijke ontwikkeling en homologatie is nog voor dit jaar voorzien. Opel gaat dus een stap verder in de nieuwe motorsportstrategie via de ADAM R2, een auto met veel potentieel voor internationale activiteiten, die mag deelnemen aan elk nationaal kampioenschap in Europa.

Chic, elegant en toch stoer: zo is de R2-rallyvariant, net als elke andere ADAM. Speciale carrosserie-elementen uit de sportieve Opel OPC-lijn, snelsluitingen op de motorkap en de achterklep, maar ook verlaagde voor- en achterbumpers benadrukken de sportieve allure van deze asfalt- en grindatleet. Ook onderhuids is alles pure hightech.
De ADAM R2 wordt aangedreven door een 1,6-liter ECOTEC 16V-motor met variabele nokkenasfasering, die in de wedstrijduitvoering zo’n 185 pk en een maximumkoppel van 190 Nm levert. Een sequentiële vijfversnellingsbak van Sadev en een sperdifferentieel met lamellenkoppeling houden dat vermogen onder controle. De chassisafstelling, eveneens voor asfalt en grind, garandeert maximale tractie en dynamisch rijgedrag. Het remsysteem is geperfectioneerd met een hydraulische ‘fly-off’ handrem, Brembo voorremklauwen met 4 zuigers en remdrukregeling op de achteras.

De passagiersruimte van de R2 is uitgerust met alle toepassingen van een professionele wedstrijdauto en veel details voldoen reeds aan de specificatie die dit jaar moet worden goedgekeurd door de FIA, de wereldwijde autosportassociatie. Zo is de auto uitgerust met een geïntegreerde veiligheidsstructuur, sportstoelen van SPARCO die compatibel zijn met het veiligheidssysteem HANS, een cockpit met LCD-versnellingsindicator, een controlelamp en boordcomputer van MONIT, een centraal bedieningspaneel, een kaartleeslamp en een elektrisch brandblusapparaat.

De ultracompacte R2 is gebaseerd op de nieuwe ADAM Cup-variant. Hiermee zet Opel een eerste stap in zijn nieuwe, Europese rallyprogramma, dat jonge, talentvolle coureurs helpt geleidelijk aan door te stoten tot de top van de Europese competitie. Vanaf 2013 zullen 40 ADAM’s wedijveren in bekerwedstrijden van het merk in Duitsland en Frankrijk. In de Duitse ADAC OPEL RALLYE CUP zal de winnaar van een speciaal “Rallye Junior” klassement (voor coureurs tot 27 jaar) doorgaan naar de R2-klasse, met speciale steun van Opel en ADAC in het volgende seizoen.

Lees ook:Opel zet sportieve ADAM in…
Lees ook:Opel ADAM nu ook UNLIMITED
Lees ook:Opel ADAM App
Lees ook:Opel terug in Nederlandse rallysport…
Lees ook:Opel ADAM Hardwell Edition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.