Nieuwe Tesla 3 – weer geen koopje!

Tesla-Model-X-SUV-1 blueWie meent dat Tesla binnenkort op de markt komt met een budget-auto moet toch de verwachtingen op dit punt bijstellen. Ook de nieuwe Model 3 wordt geen budgetauto. Verre van dat zelfs. De nieuwe middenklasser die het gaat opnemen tegen auto’s die al heel wat jaren in dit marktsegment opereren, komt vermoedelijk een flink eind boven de gevestigde orde uit. Eleketrische aandrijving komt met een prijs. Verwacht wordt dat hij halverwege 2017 bij de dealers staat en dat je dan ergens tussen de 35-45 mille moet gaan betalen voor dat rustieke elektriek. Nu hebben de Amerikaanse kopers een voordeel. De overheid daar subsidieert elektrisch rijden, dus krijgen kopers een aardig bedragje als toegift op die aankoopprijs. Dat helpt natuurlijk bij de beslissing. Daarnaast schrijft Tesla momenteel prospectkopers in die zo’n auto willen bestellen en wie dit daadwerkelijk doet krijgt een introductiekorting. Tesla-Model-X-1Maar dat is alleen in de VS het geval. Volgens Tesla moet de Model 3 ruim 20% kleiner zijn dan een Model S en krijgt hij een accupakket dat uit de eigen fabrieken zal worden betrokken en niet van derden. Al was het maar om de productiekosten lager te houden en zo de verkoopprijs enigermate binnen de grenzen. De Model 3 is wel een aardig uitziende auto. Niets wijst op elektrische aandrijving, wat Tesla toch onderscheidt van veel soortgenoten. Voor zakelijke rijders is het wel weer een auto met een handleiding want de maximale reikwijdte ligt bij 300km. Moet je niet alle stroomverbruikers tegelijk aanzetten en ook niet constant in de linkerbanen planken. Anders is het flink sneller klaar met de pret. Naast de S, X en 3, komt volgens Tesla ook nog een Model Y in het gamma, maar daar zullen we nog een paar jaar op moeten wachten. Die auto zou in het Golf-segment moeten gaan acteren. (AMuS)

Lees ook:Gevleugelde Tesla moet SUV milieuvriendelijk maken…
Lees ook:Tesla levert recordaantal auto’s af…
Lees ook:Tesla komt met upgrades voor de S
Lees ook:Tesla weer in het verlies…..
Lees ook:Tesla Model X – niet voor budgetkopers…

12 reacties op “Nieuwe Tesla 3 – weer geen koopje!

  1. Loek

    Slecht bij elkaar geraapt en tendentieus artikel geschreven door een verstokte petrolhead?
    Sinds wanneer vallen middenklasse auto’s zoals bijvoorbeeld de Audi A4 (want daarnaast zal de model 3 gepositioneerd worden) in de budget categorie? 35-45k is juist een zeer aantrekkelijke prijs welke vele automobilisten en zelfs petrolheads over de streep zal gaan trekken om elektrisch te gaan rijden.
    Verder is 2017 wel erg optimistisch, leveringen in Europa zullen zeer waarschijnlijk pas in 2018 gaan plaatsvinden, er van uitgaande er geen vertraging optreedt zoals ook bij de X het geval was.
    De bewering “De Model 3 is wel een aardig uitziende auto” is pure fictie want er zijn nog geen afbeeldingen of foto’s van de model 3 gelekt, of vertrouwt de auteur wellicht op door derden gefabriceerde schetsen?
    Net zoals het nu gaat met rokers zullen ook benzine/diesel verbranders over een x aantal jaar ontmoedigd en met de nek aangekeken worden. En terecht, elektrisch rijden is de toekomst!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Verhaal is opgepikt in de internationale media. Ik gaf er de Nederlandse weergave bij. Een auto die een ton kost is geen koopje. De nieuwe kleine Tesla gaat ook flink meer kosten dan het marktgemiddelde. En dan krijg je een actieradius van 250-300km. Weinig praktisch, zeker in deze klasse. Kortom, weinig mis met de inhoud. Ik denk dat jijzelf een grote voorkeur voelt voor elektrische aandrijving maar daar de nadelen niet van wilt zien??

        /   Beantwoorden  / 
      1. Hans Noordsij

        Leo, wat heb je met o.a. mijn eerdere reactie gedaan? Ik heb ook van anderen gehoord dat hun reacties zomaar verwijderd werden omdat de inhoud jou niet zint.
        Dat is wel de manier om de leeswaardigheid van blogs als deze om zeep te helpen.
        Natuurlijk is je blog een aaneenschakeling van onjuistheden. Fouten kan iedereen maken maar wees sportief en geef deze toe i.p.v. kritiek klakkeloos uit te gummen.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Leo

          Deze website kent een streng spamfilter. Zonder volle naam wil hij nog wel eens wat scherp corrigeren. Niets wordt zo maar verwijderd. Maar dan nog even inhoudelijk, de opmerking ´natuurlijk is je blog een aaneenschakeling van onjuistheden´ is wel erg aanmatigend. Je leest niet goed, of gaat voorbij aan de door mij aangehaalde bronnen. IK kan er niets aan doen als conclusies je niet bevallen. Maar dat is niet anders….

            /   Beantwoorden  / 
  2. Kees

    Beste Leo,

    Zou je me eens kunnen helpen om de TCO van de Model 3 zoals jij die verwacht, te bepalen? En die te zetten naast de TCO van een model van de “gevestigde orde” (welke auto’s denk je aan bij die titel)?

    Bij voorbaat dank.

    Kees

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Voor de goede orde+ ik ben een fan van Tesla als fabrikant van de enige fraaie en goed bruikbare wagens met deze aandrijving in genoemde klasse. Maar dat maakt de nieuwe aanbiedingen niet goedkoper. Prijsverwachtingen in de Golfklasse zijn flink hoger dan de leidraad in die klasse. Daarvoor krijg je wellicht een leuke auto, maar ook een met een beperkte actiradius, nog steeds het grote euvel van elektrische auto´s. Dus is het simpel, als je een auto uitbrengt die een ton gaat kosten komt hij te staan tegenover concurrenten die dat ook kosten. Welke dan ook. En dan is elektrische aandrijving echt geen voordeel. Tot de overheden ook hier besluiten om die aandrijfvorm te subsidieren en de infrastructuur voor normaal gebruik te verbeteren. Voor mij als frequent buitenlandbezoeker is een auto die slechts 250/350km ver komt geen echt alternatief voor een diesel die me voor hetzelfde geld 1000 km ver brengt…

        /   Beantwoorden  / 
  3. Olivier Willemsen

    Ik vind dit een heel bijzondere tekst. Om te beginnen: “De Model 3 is wel een aardig uitziende auto. ” is natuurlijk wel een mooie. Je hebt hiermee een wereldprimeur in handen! Niemand buiten Tesla om heeft namelijk de Model 3 nog gezien. Dus ik zou zeggen: breng dit nieuws naar alle pers om je verhaal te delen.

    Direct na die wereldprimeur staat deze zin: “Niets wijst op elektrische aandrijving, wat Tesla toch onderscheidt van veel soortgenoten.”. Ik zal eerlijk zijn, ik heb geen idee waar die zin vandaan komt. Zeker als eerder in je tekst deze zin staat: “Volgens Tesla moet de Model 3 ruim 20% kleiner zijn dan een Model S en krijgt hij een accupakket dat uit de eigen fabrieken zal worden betrokken en niet van derden. “.

    Dus als ik het goed begrijp een auto met een accupakket dat uit eigen fabriek komt, maar de auto is niet elektrisch. Ik ben de draad kwijt.

    Dan nog: “Voor zakelijke rijders is het wel weer een auto met een handleiding want de maximale reikwijdte ligt bij 300km.”. Interessant dat deze opmerking gebaseerd is op 1 van 2 dingen: fantasie of de opmerking van Elon Musk dat de Model 3 minimaal 200 mijl moet kunnen rijden om een goed alternatief te kunnen zijn voor fossiele brandstof auto’s.

    Maar dan zijn we er nog niet: “Die auto zou in het Golf-segment moeten gaan acteren.”. Ik vind het knap dat je op basis van vage tweet kunt zeggen in welk segment een nog aan te kondigen auto zou gaan vallen. Puik werk!

    Om af te sluiten: je beweert dat de Model 3 geen budget auto is (wie heeft ooit gezegd van wel?), maar wat je niet vermeld is de auto’s waar de Model 3 mee moet concurreren volgens Tesla. De Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. Deze modellen kun je (haast) niet kopen voor minder dan 35.000 Euro en laat dat nu net de instap prijs zijn van de Model 3.

    Ik denk dat je de tekst even moet aanpassen (ik weet niet wat er nog over blijft als je de wilde aannames en feitelijke onjuistheden weghaalt) en vervolgens de tekst goed moet doorlezen op tekstuele onduidelijkheden voor de lezer.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Het verhaal dat ik links en rechts oppikte baseerde zich op wat meer aannames dan nu even worden geschetst. Je bent wellicht fan van het merk, kan, maar dat maakt het nog niet ideaal. Wat ik begreep is die derde Tesla bedoeld om het de Golfklasse lastig te maken. Mocht dit anders zijn, ik laat me door Tesla zelf graag verrassen, maar helaas kent het merk geen erkenning voor digitale redacties zoals ik die voer. Elke importeur of fabrikant levert mij duidelijk informatie, nodigt uit, laat testritten rijden, Tesla )nog niet. Maakt interpretatie wellicht een zaak van anderen. IK wilde gewoon duidelijk maken waar het merk staat. En als je goed op let doe ik dat zeer regelmatig. Ondanks het feit dat ik niet rechtstreeks aan informatie kan komen neem ik hen zeer serieus. Ik wel.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Olivier Willemsen

        Volgens mij moet je mijn reactie nog eens doorlezen. Ik wil absoluut niet vervelend doen, maar er staan feitelijke onjuistheden en wilde aannames in die gebracht worden als feiten. Als je mijn reactie doorleest, zul je zien dat ik keurig alle punten heb geciteerd waar ik denk dat er iets mis is gegaan. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om vervelend te doen, maar misinformatie publiceren is voor niemand goed. De meeste mensen weten niet zoveel van Tesla, maar ik wel. Dat maakt dat ik makkelijk door aannames en misinformatie heen prik. Ik raad je aan om ook bronnen toe te voegen. Journalisten doen dat regelmatig niet en ik vraag mij af waarom (de meeste bronnen hoeven echt niet geheim te worden gehouden).

          /   Beantwoorden  / 
        1. Leo

          Misschien nog eens kijken wat ik schreef. Mijn verhaal komt voort uit een internationaal stukje informatie waaruit ik de belangrijkste zaken haalde. We kunnen nog een tijdje heen en weer schrijven over wie meent gelijk te hebben, maar de conclusie dat een Tesla type 3 geen koopje wordt blijft wat mij betreft overeind staan, net als het feit dat een actieradius van 250/350km nauwelijks revolutionair te noemen valt. Toch?

            /   Beantwoorden  / 
          1. Olivier Willemsen

            Als je dat stukje nu als bron zou aanhalen, zou dat al schelen. Want nergens is een officiele bron te vinden die aangeeft dat de Model 3 een “koopje” zou zijn. Overigens zou voor 35.000 Euro een elektrisch bereik van 300 km wel revolutionair zijn, aangezien niemand dat nog biedt.

            Ik laat het hierbij. Mijn eerste reactie heeft keurig alle punten die verzonnen zijn op een rijtje gezet met uitleg erbij. Ik wens je veel succes toe met je blog, maar mij zul je hier niet meer zien. (misschien ook wel beter zo).

              /  
          2. Leo

            Je vindt het toch niet erg dat ik dat niet doe he?! Nogmaals, we kunnen het oneens zijn, wil niet zeggen dat jouw argumentatie of kritiek terecht is. Ik sluit hiermee de discussie over dit onderwerp. Binnenkort weer wat nieuws over de nieuwe Tesla’s…..

              /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.