Audi onderzoekt nieuw soort laserverlichting

Audi frontlights LEDIn het kader van het iLaS-project (Intelligent Laser light for compact and high resolution adaptive headlights) werkt Audi samen met industriële en wetenschappelijke partners aan de koplamp van de toekomst. Matrix Laser technologie hééft die toekomst. Dankzij de hoge resolutie wordt de verlichting van de weg nog flexibeler en veelzijdiger – onder alle omstandigheden. De nieuwe Matrix Laser-technologie is gebaseerd op de LaserSpot grootlichtvoorziening die debuteerde op de Audi R8 LMX. Hierbij werden sterke laserlampen voor het eerst gecombineerd met projectietechnologie voor compacte en krachtige verlichting.

De technologie waar Audi nu aan werkt, functioneert met snel bewegende micro-spiegels die laserstralen herverdelen. Bij lage snelheden maakt dit het mogelijk om het licht over een ruime hoek te verdelen – de weg wordt vooral in de breedte verlicht. Bij hoge snelheden wordt de hoek verkleind terwijl de intensiteit én de reikwijdte van de lichtbundel aanzienlijk toenemen. Dit heeft vooral bij rijden op de snelweg grote voordelen. Bovendien kan het licht zeer precies worden verdeeld – de helderheid van het licht is per zone te variëren.

Audi TT CoupEen ander nieuw element is de intelligente en razendsnelle (de)activatie van de laserdiodes. Dit maakt verbreden of versmallen van de lichtbundel dynamisch en zeer variabel. Evenals de huidige Matrix LED-verlichting van Audi maakt ook de nieuwe lichttechnologie het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. Het grote verschil zit hem in de nog fijnere resolutie van het laserlicht. Het resultaat: een nog hoger veiligheidsniveau.
Matrix Laser-technologie maakt gebruik van blauwe laserdiodes van OSRAM. Het licht met een golflengte van 450 nanometer schijnt op een snel bewegende microspiegel van 3 mm. De spiegel stuurt het blauwe laserlicht naar een convertor, die het omzet in wit licht. Dit witte licht wordt op de weg geprojecteerd. De microspiegels zijn afkomstig van Bosch. Het micro-optische systeem wordt elektromechanisch aangestuurd met siliciumtechnologie als basis. De uitvoering is robuust en de levensduur zeer lang. Vergelijkbare componenten worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld acceleratiemeters en aansturingsunits voor ESC (Electronic Stability Control).

Lees ook:Opel brengt nog meer intelligent licht in het donker…
Lees ook:Audi steekt lampjes op tijdens de IAA
Lees ook:Opel zet licht op succes Astra
Lees ook:Prijzen nieuwe Audi TT Bekend…
Lees ook:Veel voordeel bij Audi met de A4 Spring Advantage…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.