Autofabrikanten financieren eigen omzet…

A Honda new car lot shows vehicles available for 0.9 per cent financing in Rockville, MarylandDe Amerikaanse automarkt is aardig opgeleefd. De consumenten en bedrijven daar lijken weer spontaan richting showrooms te trekken om daar hun gemotoriseerde slag te slaan. Dit na jaren van neergaande cijfers en uitblijvend herstel voor de branche. Maar schijn bedriegt. Die Amerikaanse automarkt kenmerkt zich door een enorme behoefte aan financieren. Weinig kopers halen een Pick-Up of sedan op basis van een vette spaarrekening. De Amerikaanse markt is er een van financieringen en de banken waren daar tot de crisis die hen op de grondvesten deed schudden,, waren de geldschieters. Dat is nu veranderd. Doordat de bankiers uiterst terughoudend waren en zijn met kredietverlening zagen de meeste automerken zich genoodzaakt een oplossing te bedenken die structureel zou meehelpen om de afzet van auto’s te verbeteren. Dat is gelukt. Toyota, Honda en Ford zijn nu al zo succesvol met hun kredietverlening dat ze samen de helft van alle auto-financieringen in handen hebben. En dan praat je over heel veel kredietverlening. De gemiddelde Amerikaan koopt geen Aygo of Polo, maar het liefst een beetje stevige auto voor zijn/haar geld. A Kia new car lot shows vehicles available for 0 per cent financing in Rockville, MarylandDe leasingmarkt is ook flink aan het klimmen, momenteel is ruim een op de vier verkochte Amerkaanse auto’s bestemd voor de leasemarkt. Twee jaar geleden was dat nog een op de vijf. De kracht van deze manier van zaken doen is dat de autofabrikanten zelf een deel van de rente subsidieren waardoor de klant minder aflossing betaalt. Dit in combinatie met een relatief lage rentestand maakt het voor autokopers aantrekkelijk om nu toe te slaan. Bedenk overigens maar dat ook in onze streken autofinancieringen veel voor komen en dat merken met een eigen financiering/leasetak vaak het beste scoren in een terughoudende markt. Maar gezien de kleinere aantallen auto’s in ons land zijn de risico’s voor de aanbieders van alle financieringen flink kleiner dan ze zijn voor de Amerikaanse dochters van die merken. Want het is maar de vraag of al die kredieten voor die nieuwe auto’s in het land van Uncle Sam wel op tijd of uberhaupt zullen worden afgelost. En dan ligt een tweede crisis voor hun rendement en balans op de loer. Maar daar denkt men liever niet aan…. (Reuters)

Lees ook:China; grootste automarkt ter wereld
Lees ook:Amerikaanse autokopers staan weer in de rij…
Lees ook:Volkswagen levert flink in op Amerikaanse markten
Lees ook:Duitse markt krabbelt iets overeind…
Lees ook:Explosieve groei Chinese automarkt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.