Ford test nieuwe Car-to-car communicatie

Ford begon onlangs met de praktijktesten van nieuwe technologieën, als onderdeel van een onderzoeksprogramma voor de verbetering van nieuwe Car-to-Car en Car-to-Infrastructure communicatiesystemen op Europese wegen. Ford levert hiervoor twintig speciaal uitgeruste S-MAX-modellen voor een vloot van 120 voertuigen, die wordt gebruikt voor het testen van wel twintig experimentele technologieën op het gebied van bestuurdersassistentie. De tests zijn onderdeel van een vier jaar durend onderzoeksproject. Op deze manier verkrijgt men meer zicht op de mogelijkheden van nieuwe Car-to-Car en Car-to-Infrastructure -communicatie voor de verbetering van de verkeersveiligheid en de persoonlijke mobiliteit.

Deskundigen verwachten dat het verkeer veiliger wordt en beter doorstroomt als mobiele-communicatietechnologie wordt gebruikt om voertuigen met elkaar en met de transportinfrastructuur te integreren. Technici van het European Research Centre van Ford in het Duitse Aken en onderzoekspartners van simTD hebben de technologieën tijdens de ontwikkelingsfase al getest in een gecontroleerde omgeving. Nu worden de technologieën uitgeprobeerd op openbare wegen in en rond Frankfurt, onder realistische rijomstandigheden.

De technologieën die worden getest in het kader van het onderzoeksproject simTD zijn:

• Electronic Brake Light, waarbij een auto die een noodstop moet maken een bericht stuurt aan de achterop komende auto, zelfs als het incident buiten het zicht plaatsvindt (bijvoorbeeld na een bocht in de weg). Ford loopt voorop bij de ontwikkeling en integratie van deze toepassing.

• Het Obstacle Warning-systeem, dat een auto in staat stelt andere weggebruikers te informeren over de aanwezigheid, de locatie en de aard van mogelijk gevaarlijke obstakels op de weg.

• Traffic Sign Assistant, dat voortdurend in contact staat met verkeersbeheercentra en up-to-date informatie ophaalt over variabele snelheidslimieten, tijdelijke beperkingen en omleidingen. Daarnaast verschaft dit systeem gedetailleerde informatie over de geldende en naderende permanente verkeersverordeningen, bijvoorbeeld met betrekking tot de vaste maximumsnelheid of de voorrangssituatie.

• Public Traffic Management, dat nauwkeurige verkeersprognoses levert op basis van uitgebreide informatie. Denk daarbij aan te verwachten verkeersscenario’s en hun gevolgen voor de reis op het moment dat ze worden aangetroffen in plaats van op het moment van vertrek.

• Internetverbinding in de auto, zodat de chauffeur bijvoorbeeld onderweg een parkeerplaats kan reserveren en betalen.

Het nieuwe veiligheidsproject kost ongeveer 53 miljoen euro, waarvan 30 miljoen wordt bijgedragen door het Duitse federale ministerie van Economie en Technologie en het federale ministerie van Onderwijs en Onderzoek.

Lees ook:VW; nieuwe modellen gaan met elkaar communiceren…
Lees ook:Opel werkt aan zelf rijdende auto…
Lees ook:MAN werkt samen in UR-BAN project…
Lees ook:Ford’s automatisch remmende Transit…
Lees ook:Opblaasbare gordels in nieuwe Ford Mondeo

2 reacties op “Ford test nieuwe Car-to-car communicatie

  1. Eva | Communicatie

    Communicatie met de collega weggebruiker, zonder dat we communicatie vragen, kan rijden alleen maar veiliger maken. Als communicatie en technologie samenwerken kan je de meest klantgerichte auto op de markt brengen die beantwoordt aan de strengste veiligheidsnormen. Binnen tien jaar wordt een verkeersongeval met dodelijke afloop een uitzondering, tenzij door een defect de voorzieningen en communicatie wegvallen. Maar laat dan de communicatie gebeuren zonder menselijke tussenkomst, want dan gaat het fout. Eva Joos.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Jaja, Eva, nog even en we hebben ookm een soort robot naast ons die in staat is elk conflict op voorhand op te lossen, en leven we met zijn allen in vrede….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.