Nieuwe compacte Buick

De Buick Verano is het model van de nieuwe generatie compacts die hoop moeten bieden voor de oudste autofabrikant in de VS. Of het nieuwe sedan-model ook maar iets kan deze uitstralen van de glorie van het 108 jaar oude merk is voor ons Europeanen toch wel twijfelachtig. Tijdens de première in Detroit bleek de nieuwe Buick in feite niet een voertuig van de bovenste klasse. Met een lengte van 4,60 meter, is de Buick Verano duidelijk thuis in het compacte segment. Een segment waar het al zo druk is met de bekende Europese en Aziatische merken die momenteel dominant aanwezig zijn op de Amerikaanse automarkt. De Buick is een vier-deurs front-wheel drive en blijkt zelfs vier centimeter korter te zijn dan zijn grootste Amerikaanse concurrent, de VW Jetta. Wat mankeert in de lengte, maakt de Buick goed een wat grotere breedte. Waarbij Buick tijdens de eerstre presentaties veel zelfvertrouwen uitstraalt over het komende succes van de nieuwe auto. De directe concurrenten van de Buick Verano heten o.a. ook Audi A3 en de Lexus IS 250. Volgens GM-dochter Buick zijn klanten niet tevreden met slechts wat praktische functies, maar vooral met technologie en comfort verhogende apparatuur. De Buick Verano is een typische Amerikaanse auto in zijn verschijning. Zo is er veel gespoten luxe, met het nodige chroom op de radiator, het raamkozijn en de achterlichten. Daarmee moet de Buick Verano suggereren dat de auto in een hogere klasse aantreedt dan hij in feite vertegenwoordigt. Bij het interieur zien we vooral de uitgebreide standaard veiligheidsuitrusting die voor die uitstrtaling moet gaan zorgen. Met o.a. tien airbags, ESP en traction control valt de aanpak van Buick wel in het oog. Op het gebied van het comfort heeft de Buick Verano wel een paar extra punten: met zitje en een verwarmd stuurwiel, hoogwaardige materialen en een uitgebreid infotainment systeem is dit wel een typische Amerikaanse auto. Het is mij nog niet bekend of deze auto zich baseert op bijvoorbeeld techniek van Opel, of dat men van zins is om de sprong over de oceaan weer te maken met een Buick. Tot nu toe was men met compacte Amerikaanse auto’s niet zo succes bij de grote drie en GM heeft veel te verliezen als de auto niet zou aanslaan. Maar in de V.S. zal de Buick de strijd met de gevestigde orde wel aankunnen denk ik. Zeker als de prijzen mee vallen. En daarover was op het moment van schrijven van dit blog nog geen enkele duidelijkheid.

Lees ook:Buick presenteert Riviera Concept
Lees ook:Buick showt LaCrosse; lichter, moderner, maar oer-Amerikaans!
Lees ook:Buick wordt nieuwe wereldmerk G.M.
Lees ook:Nieuwe Chinese Astra wordt Buick
Lees ook:Dat imago toch; Buick!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.