Donkere dagen voor Duitse fabrikanten

 

BMW Leverde flink in en zag haar marktaandeel ook slinken...

BMW Leverde flink in en zag haar marktaandeel ook slinken...

Meestal is de situatie bij de oosterburen voor ons een indicatie hoe het in onze handel en wandel zal vergaan. Wij hangen immers voor een belangrijk deel af van de resultaten die onze exporterende bedrijven boeken op de Duitse markt.

 

En dat resultaat hangt weer nauw samen met de economie van Duitsland. Kijken we daarbij even naar de autoverkopen zien we dat het in Duitsland bepaald geen rozengeur en maneschijn is. De Duitse autobouwers maken zich nu serieus zorgen om hun posities. Zo zakten de verkopen bij BMW in met bijna 31% en daalde het marktaandeel met een half procent naar 5,4. Bij het dochtermerk Mini was de terugloop in orders nog sterker, maar liefst ruim 40% minder dan vorig jaar. Het typische tweede autootje voor ‘moeders’ is kennelijk een (te) duur speeltje geworden. Bij Mercedes was een teruggang te zien met bijna 25%, Smart deed het dan nog relatief goed met een terugloop van het aantal orders van 28%. Maar de kleine stadsflitser staat er na 11 maanden dit jaar nog steeds in de plus. Volkswagen deed het relatief gezien nog het best met een terugloop van ‘slechts’ 17,4%. Opvallend is wel dat bepaalde luxe merken het prima doen, Audi bleef om en nabij op het zelfde niveau verkopen als in 2007. In totaal zit de verkoop in Duitsland nu ruim 17% onder het niveau van vorig jaar.

Lees ook:Europese verkopen zakken toch terug…
Lees ook:Duitse markt plust wel!
Lees ook:BMW draait overuren! + 9%
Lees ook:Particulier laat het afweten bij personenautoverkopen…
Lees ook:Bestelautoverkopen; nog steeds beroerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.