Russische autokopers kiezen bewust voor Made in Russia…

Lada-Kalina-Granta-frontal in trafficBij ons bestaat het merk niet meer. Lada! Ooit de trots van de Sovjet-Unie onder communistisch juk. En ook bij ons mateloos populair onder diehard-communisten of mensen die meenden dat veel auto voor je geld vooral moest gaan over het aantal kilo’s metaal dat voor je deur stond geparkeerd. Maar na de ineenstorting van het Sovjet-imperium was het over en uit met Lada. De technieken waren achterhaald, de modellen oubollig en de concurrentie hevig. Maar met hulp van westerse fabrikanten heeft men na een paar decennia de boel weer wat opgefrist, zijn er nieuwe modellen verschenen en schroomde men ook niet om wagens in licentie te bouwen voor General Motors of Renault. Dat nu maakt die auto’s ‘Russische auto’s’ en daar is men in het Kremlin gek op. Lada-Xray-wit frontDus werd versterkt ingezet op de claim dat men vooral Russisch moest gaan rijden. Met een knipoog naar buurstaten die vroeger tot de S.U. behoorden en nu in licentie auto’s bouwen voor Aziatische of Europese fabrikanten. Dat zorgt voor een bijzondere ranglijst van populaire auto’s op de Russische markt. Zeker nu het westen steeds meer economische en politieke boycots afkondigt tegen de Russische Federatie van Poetin, blijken die eigen productielijnen te zorgen voor een grote populariteit onder Russische autokopers.Vesta 1701 En opmerkelijk, veel van die modellen zijn verrassend omdat ze bij ons volkomen onbekend zijn. Meest populaire automerk in Rusland is Lada. Niet verrassend natuurlijk. In de snel stijgende Russische markt heeft het eigen merk bijna 20% marktaandeel. Wie had dit na de ineenstorting van de Sovjet-Unie oooit kunnen denken. Kia en Hyundai volgen dan op de plekken 2 en 3 wat op zich heel verrassend is. Daarbij verslaat Kia haar concernmoeder op punten, maar de omzet van die Koreanen samen is zelfs groter dan die van Lada. Ook populair in Rusland is Renault, gevolgd door Toyota en VW. Hyundai-Creta-zilver frontNissan en Skoda acteren daar weer achter. Meest verkochte autotype is de Kia Rio, maar twee Lada-typen, te weten de Granta en Vesta zitten de Koreaanse hatch/sedan kort op de achterbumper. Hyundai levert de volgende twee hits in de Russische markt, de Solaris en de Creta. Auto’s die wij hier echt niet kennen en lokaal worden gefabriceerd. Om een beeld te krijgen van de markt in Rusland, in zes maanden tijd zijn er dit jaar 718.000 auto’s verkocht. Best een hoop, ook al is het land dan groot. (AMuS)

Lees ook:Lada in handen van Renault?
Lees ook:Renault-Nissan neemt Lada over!
Lees ook:Lage Roebelkoers ramp voor westerse fabrikanten..
Lees ook:Elektrische Lada
Lees ook:VW draait de Russische kraan dicht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.