Miljarden investeringen bij Volkswagen

Er lijkt Volkswagen veel, heel veel aan gelegen om het grootste autoconcern van de wereld te worden. Zo werd deze week een investeringsbedrag van bijna 52 miljard Euro genoemd om het bedrijf wereldwijd te voorzien van een reeks nieuwe modellen, state-of-the-art technologie en de meest moderne productiefaciliteiten van de hele wereld. Het genoemde bedrag komt in de komende vijf jaren beschikbaar, de helft er van wordt in Duitsland zelf geïnvesteerd. In totaal zal bijna 28 miljard euro worden besteed aan nieuwe modellen bij alle concernmerken, waaronder ook opvolgers vallen voor modellen die nu al op de markt te koop zijn. De modulaire platformstrategie blijft de hoeksteen van het denken binnen het concern, zodat het geld ook zo efficiënt mogelijk kan worden besteed. Dit houdt in dat als bijvoorbeeld de nu in ontwikkeling zijnde superzuinige zgn. 211 dieselmotor beschikbaar komt, deze in de meeste merken onder de VW-paraplu ingebouwd gaan worden. De 211 dieselmotor is bedoeld voor de compacte modellen van Volkswagen, Skoda, Audi en Seat. Zo komt hij zeker in de Polo en Golf, maar ook in de Fabia, Octavia, A1 en Ibiza. Een benzinemotor met dezelfde technologische hoogstandjes daarin verwerkt volgt een soortgelijk patroon. Van ieder motortype komen jaarlijks ruim 300.000 stuks beschikbaar. Iets soortgelijks zal zich ook laten zien bij de ontwikkeling en productie van de ‘Up’. Dit nieuwe kleine model zal in 2011 in eerste instantie als Volkswagenmodel worden geleverd. Uitgerust met een driecilindermotor en drie deuren zal de prijs ergens rond de 12 mille komen te liggen in ons land. Een echte Volkswagen dus. Later volgt ook een elektrische versie. Maar ook Skoda gaat deze auto in eigen gedaante brengen, naar traditie vermoedelijk als een vijfdeursmini. Ook Seat komt op termijn met een dergelijke auto, die dan ook weer op dezelfde technieken is gebaseerd. Het worden dus interessante tijden voor hen die bij het concern werken, maar ook voor klanten van een van de door Volkswagen geproduceerde en geleverde merken.

Lees ook:Merken VW Groep kiezen handsfree-leverancier…
Lees ook:Spaanse Up-kloon heet Mii
Lees ook:Volkswagen even duurste merk ter wereld
Lees ook:Volkswagen grootste fabrikant
Lees ook:Volkswagen draait als een tierelier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.