Brandstofverbruik

Bij de Toyota Yaris is er geen verschil tussen theorie en praktijk v.w.b. de verbruikscijfers....

Bij de Toyota Yaris is er geen verschil tussen theorie en praktijk v.w.b. de verbruikscijfers....

‘Wat gebruikt die auto?’, was een vraag die ik in de dagelijkse praktijk van de vroegere werkplek nog wel eens kreeg als ik weer eens trachtte om een al wat langer staand voorraadblik aan de man of vrouw te brengen. Steevast noemde ik dan de meest optimale verbruikscijfers uit de folders. Die cijfers kwamen dan tot stand in een laboratorium of vroegere versie van de windtunnel denk ik, want ze weken meestal flink af van de dagelijkse praktijk. Dit komt omdat die merkonderzoekers bij de meest optimale toerentellen schakelen en ik vaak het idee had dat men nooit in weerssituaties testte die bij ons meer gebruikelijk zijn. Is er sindsdien veel veranderd? Eigenlijk niet. De gemiddelde auto is flink zuiniger geworden, een auto die 1 op 10 haalt is best een dure. Maar nog steeds wordt er enorm optimistisch gedaan over de mogelijkheden zelf zuinigheid na te streven. Vooral kleine en hybride-auto’s maken een veel te optimistische indruk, vooral als je last hebt van een zware rechtervoet. De Consumentengids van juli/augustus dit jaar laat wel zien dat veel fabrikanten veel te vaak de mist in gaan als het aankomt op zuivere informatie op dit gebied. Daarbij komt dat met een hoger verbruik ook de CO2-uitstoot groter wordt en daar zit het milieu niet op te wachten. Kortom, het is zaak om vooral niet zo heel erg te vertrouwen op al die reclameverhalen over ‘zuinig’ en ‘schoon’ als u niet in staat bent zelf elke dag optimale snelheden of andere omstandigheden te creeren die het verbruik uit de folder ook maar enigszins benadere.

De BMW 318d met roetfilter is in het dagelijks verkeer 11% onzuiniger dan in de folder staat opgegeven...

De BMW 318d met roetfilter is in het dagelijks verkeer 11% onzuiniger dan in de folder staat opgegeven...

Overigens zijn er ook auto’s en merken die veel eerlijker omgaan met deze problematiek en die volgens de Consumentengids daardoor een zeer geringe afwijking laten zien t.o.v. de werkelijkheid. Zo wijken de resultaten van de Ford Mondeo 1.6, de Citroen C5 2.0 16v en de Toyota Yaris TS absoluut nergens af van de theoretische waarden uit de folder. Heel anders is dat voor de Daihatsu Cuore 1.0 (+21%), Citroen C1/Peugeot107/Toyota Aygo (+20%) en de BMW 520d met roetfilter (+18%). Maar ook de Toyota Prius II met 1,5 ltr motor laat een meerverbruik zien van 18% en dat is eigenlijk schandelijk. Wie alle cijfers wil lezen moet maar even de Consumentengids scoren…..

Lees ook:Middenklassers steeds zuiniger…
Lees ook:Toyota Aygo krijgt ook facelift
Lees ook:Dat imago toch; Citroen!
Lees ook:Hoezo zuinig?
Lees ook:Opnieuw getest; Toyota Aygo!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.