Echte markt komt nu pas los…

WP_20150416_042Jarenlang verkochten fabrikanten en importeurs in ons land een beetje te veel auto’s. De oorzaken zaten vaak in overheidsbeleid t.a.v. de beruchte bijtelling via de IKB vooor zakelijke rijders of de uitgestelde MRB voor kleine zuinige auto’s. Zo was de totale automarkt in 2011 nog ruim 556.000 stuks groot. Vergelijk dat eens met wat vorig jaar aan nieuwe personenauto’s is weggezet. 382.000 stuks. En dat heeft zijn effecten op termijn. De autobranche leeft niet alleen van de verkoop nieuw. Nee, men moet het ook hebben van onderhoud en reparatie. En dat komt een beetje op gang als je een paar jaar verder bent. Heel simpel, drukte in de werkplaatsen nu dankt dit vooral aan de verkopen van een paar jaar terug. Die wagens van toen zijn nu allemaal 5-7 jaar oud en draaiden intussen 50-100.000 km of meer. Mits.Outlander Plug-in Hybrid EV 7938953942_875c077dc0Zakelijke rijders zitten meestal boven deze getallen, de particulieren zitten daar wat onder. Intussen zien we ook dat de overheid het hele systeem van belastingen heeft aangepast. Bijtelling is nu 5% voor elektrische modellen, 22% voor alle andere. Dus ook voor hybrides. En die hybrides werden nu juist beter verkocht in de zakelijke markt toen de tarieven daarvoor nog een stuk gunstiger waren. We kennen allemaal nog wel de enorme hausse bij Mitsubishi toen dat merk SUV’s bracht met hybridetechniek die vielen onder het gunstige bijtellingstarief. De dealers van het merk konden de vraag niet aan. Twee jaar verder kijken ze nu aan tegen echoputten die ze normaal als showroom beschouwden. Er komt bijna geen kip meer voorbij. Het merk daalt als een razende Roland in de statistieken. Men had geluk met het concept. Zoals Lexus ooit ook meemaakten. Of Toyota. Heb je een breed gamma kom je die lastige tijden nog wel door, maar een goochelaar met slechts een enkele truc moet vrezen voor zijn toekomst. De RAI Vereniging verwacht dat de autobranche in rustiger vaarwater zal komen. Ergens rond de 400.000 verkopen dit jaar. Het niveau dat past bij een land als het onze. Waar nieuw duur is en tweedehands vaak nog goed genoeg om jaren mee te kunnen. En zo houdt de branche dan toch nog het hoofd boven water. (RAI)

Lees ook:Toyota ziet aandeel hybrides stijgen…
Lees ook:Hybride-verkopen komen onder druk te staan…
Lees ook:Europese markt EV’s bijzonder bescheiden
Lees ook:Particulier laat het afweten bij personenautoverkopen…
Lees ook:BMW draait records

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.