ANWB uitslag verbijsterend!

AND39 - File op weg naar Bogota 0991 Scan10079

De ANWB biedt ‘met genoegen’ de uitslag aan van de onder haar leden gehouden raadpleging rond het naar mijn idee door niemand behalve de linkse politici gewenst rekeningrijden. De grootste club van Nederland meldt trots dat maar liefst 68% van de ondervraagden VOOR ene of andere vorm van rekeningrijden zou zijn. Ik val hiervan echt van de stoel. Dat gevoel deel ik met de mensen die op de website van de ANWB hun mening ventileren. Boos, onthutst, kwaad, dreigen met opzeggen van het lidmaatschap. Dat is een doorsnede van wat mensen daar zoal neerzetten. Je kunt je namelijk nauwelijks voorstellen dat iemand met gezonde hersenen in zijn bol bij zijn volle verstand aangeeft wel iets te zien in een systeem van kilometerbeprijzing als daarbij alle kosten voor rekening komen van de automobilist, privacy niet wordt gewaarborgd, direct wordt gedreigd met forse boetes en intussen blijkt dat dit hele systeem kostenverhogend gaat werken. Volgens de door de ANWB nu naar buiten gebrachte uitslag zouden automobilisten ook kiezen voor gedifferentieerde belastingen die het milieu helpen sparen. En zeer links standpunt dat naar mijn idee niet door menig automobilist kan worden omarmd. Al was het maar omdat je daarmee jouw eigen vervoermiddel van oudere datum (en daar rijdt het gros van de Nederlander toch nog steeds in) naar de schroothoop verwijst. Nu is het wel zo dat de voor- en tegenstanders van het systeem zich in het ANWB-onderzoek min of meer in evenwicht houden. Twintig procent van de deelnemers aan de raadpleging is absoluut tegen het voorgestelde systeem en zal zijn/haar mening niet herzien. Maar volgens de Wielrijders Bond zou er ook een keiharde groep van twintig procent bestaan die juist wel voor een systeem van rekeningrijden pleit. Opmerkelijke uitkomst! Tel je daarbij op dat 60% van de deelnemers een of meer bezwaren heeft tegen het voogestelde systeem zou ik denken dat je uitkomt op 80% tegenstanders van het voorliggende (en nu even uitgestelde) plan voor extra tolheffing op gebruik i.p.v. bezit. Waar de ANWB het dan vandaan haalt dat 68% van de deelnemers voor is blijft voor mij een raadsel. Als zou blijken dat er een spel wordt gespeeld met deze cijfers, op zich niet zo ondenkbaar omdat de vragen in het onderzoek, op zijn zachtst gezegd tendentieus waren opgesteld, moeten we als ANWB-leden toch maar eens goed gaan nadenken over het lidmaatschap van deze club. Het kan niet zo zijn dat de vereniging die onze belangen te vuur en te zwaard zou moeten verdedigen kennelijk naar de pijpen danst van een pro-milieubeweging in de vaderlandse politiek. Files zijn echt wel goed te bestrijden. Dat vraagt durf, maar niet alleen zoeken naar manieren om de toch al financieel uitgeknepen rijdende medemens nog verder naar het faillessement te duwen. Rijden is een recht. We betalen al decennia lang allerlei belastingen, accijnzen en wat weet ik nog meer. Die files zijn er niet omdat we het zo leuk vinden om lekker achter elkaar te gaan staan, die zijn er omdat de infrastruktuur niet deugt, niet is onderhouden of uitgebreid en omdat er geen echt alternatief voor het rijden in de file te vinden is. En dat terwijl er al zoveel van al die belastingen die automobiel Nederland opbracht en brengt werd gestoken in het altijd maar verlies lijdende openbaar vervoer. Nee, dit ANWB-rapport en de nu gepresenteerde uitslagen maken slechts een ding duidelijk; wij worden in de maling genomen!

Lees ook:ANWB-Peiling afgesloten
Lees ook:ANWB stelt fietsers primair….
Lees ook:Ex-ministers zie Rekeningrijden niet zo snel komen…
Lees ook:ANWB wordt wakker…
Lees ook:Peperdure Wegenwacht

4 reacties op “ANWB uitslag verbijsterend!

  1. Ad Vonk

    Leo, lees de reacties uit de politiek en je hoort dat links en rechts de resultaten van de ledenpeiling van de ANWB omarmen.
    Met de stelling dat de ANWB met trots heeft gemeld dat de leden voor een of andere vorm van rekeningrijden zijn creƫer je je eigen werkelijkheid. De ANWB heeft dat ook niet gezegd. Leden van de ANWB zijn in meerderheid tegen het wetsvoorstel kilometerprijs. Het enige wat de ANWB heeft gemeld is dat 68% van de leden het volledig eens is met het principe van betalen naar gebruik en niet naar bezit. Zij willen een prijs betalen voor wat je koopt naar wat je krijgt. Hoe dat geregeld moet worden? In ieder geval niet op de manier zoals nu in de wet kilometerprijs is geregeld.
    En als er al iets moet komen dat daar op lijkt dan moet dat aan strikte voorwaarden voldoen.
    Leden zijn voor het principe dat de vervuiler betaalt en kunnen het eens zijn dat vuile auto’s meer betalen aan een kilometerprijs. Nu gebeurt dat al bij de differentiatie in de belasting op nieuwe auto’s (BPM). Dat is iets heel anders dan jouw bewering dat de ANWB zegt zij voor gedifferentieerde belastingen zijn die het milieu helpen sparen. De ANWB heeft ze dat niet gevraagd.

    Tja, je kan voorstellen dat ik je redenering na die wat foutieve beweringen wel kan volgen maar niet kan steunen. Het is in ieder geval nier de bedoeling dat de ANWB je in de maling wil nemen.

    Groet,

    Ad Vonk, manager persdienst ANWB

      /   Beantwoorden  / 
  2. Herman

    wij zijn al heel lang besodemietert door de regering kwartje van kok zo kunnen we nog wel even doorgaan maar is deze uitslag 68% voor wel betrouwbaar te noemen?
    ik geloof er niet in en zal dan ook het lidmaatschap anwb opzeggen
    nu betaal ik geen wegenbelasting meer energie zuinige auto
    laat de grote vervuilers maar betalen maar de mannen en vrouwen in het plushe rouwen er niet om om per kilometer te moeten betalen
    schande dat de automobielist de rekening gepresenteerd krijgt
    ik zou de anwbleden willen zeggen het lidmaatschap op te zeggen want de anwb heeft twee petten op

      /   Beantwoorden  / 
  3. Leo

    @Ad Vonk – Zoals het door de ANWB naar buiten wordt gebracht lijkt het er sterk op dat er een lobby wordt gevoerd die moet leiden naar een systeem waarvan ik vrijwel zeker weet dat de gemiddelde automobilist dat nu net niet wil. Laten we wel zijn, de huidige belastingen zijn ook niet alles en deels hoogst illegaal. Daarbij worden we nu al opgezadeld met verhoogde MRB om het systeem van zgn. ‘budgetneutrale’ tolheffingen te financieren. Kortom, wie zijn hersens gebruikt, de geschiedenis bekijkt rond een op dit punt niet betrouwbare overheid, kan zich slechts verbazen over de uitkomsten waarmee de ANWB gisteren schermde. Van een organisatie als deze mag je als automobilist en lid verwachten dat het stelling neemt tegen het hele principe van tolheffingen in welke vorm dan ook en niet mee leunt met een linkse lobby in regeringskringen die alles wat mobiliteit ademt ziet als extra belastend voor het miliee en daarom te belasten met allerlei heffingen. In meerdere artikelen over dit onderwerp heb ik een pleidooi opgebouwd rond die niet gewenste heffingen. Mij lijkt het zaak dat de ANWB duidelijk moet maken dat de gemiddelde automobilist geen zin heeft in onbetrouwbare en nodeloos ingewikkelde systemen waarbij geen enkele garantie valt te geven dat die op termijn toch niet kostenverhogend zullen werken. En zolang die harde garanties er niet zijn zou een simpel ‘Nee’ tegen welk plan ook op dit punt door leden zeer worden geapprecieeerd.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @Herman – IN mijn vorige reactie heb ik al aangegeven hoe ik aankijk tegen het standpunt dat de ANWB gisteren zo enthousiast naar buiten bracht. Naar mijn mening is 80% van de deelnemers aan het onderzoek juist tegen invoering van het voorgestelde systeem van rekeningrijden en niet 68% voor. Het is een kwestie van optellen en aftrekken. Het standpunt van de ANWB heeft mij zeer verbaasd en maakt het idd lastig om deze club op termijn te blijven ondersteunen. Overigens staat de website van de ANWBN vol met kritische reacties. Er is veel teleurstelling onder leden en deelnemers aan het onderzoek en men uit verbazing over het feit dat de uitslag ineens zo positief is richting het regeringsplan. Naar de oorzaak of reden daarvan mag je als gemiddelde automobilist en ANWB-lid slechts raden.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.