Nationaal Chauffeurs Onderzoek; veel ergernissen!

DAFLFconcept 2015 - RAINederlandse vrachtwagenchauffeurs geven hun beroep zelf als rapportcijfer gemiddeld een 7,5, maar vrezen dat buitenstaanders het imago van het beroep zeer negatief beoordelen, namelijk met een 4,8. Met name jonge chauffeurs staan niet erg positief tegenover de ontwikkeling van (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven trucs die onomkeerbaar is. De grootste verkeersergernis onder chauffeurs blijkt het plotseling voor de truck schieten om uit te voegen, gevolgd door inhalen en vervolgens langzamer gaan rijden. Dit zijn een paar uitkomsten van het Nationaal Chauffeurs Onderzoek (NCO) 2016 dat vandaag tijdens de vakbeurs Transport en Logistiek werd gepresenteerd door voormalig Landelijk Verkeersofficier van Justitie Koos Spee.

01-Oenema-Groep_Betrokkenheid-als-leidraadDit onderzoek werd gehouden op initiatief van Logistic Force, specialist in het werven, selecteren en opleiden van personeel op het gebied van Transport & Logistiek. Aan het onderzoek werkten 860 chauffeurs uit het hele land mee.
Verkeersergernissen top 5
Als je veel op de weg zit, heb je ook regelmatig te maken met gevaarlijke situaties en verkeersergernissen. Dit is waar chauffeurs zich het meest aan ergeren in het verkeer:
1. Plotseling voor de truck schieten om uit te voegen
2. Inhalen en vervolgens langzamer gaan rijden
3. Geen richting aangeven bij rotondes
4. Langzamer rijden dan 80 km/uur op de snelweg

5 Agressieve medeweggebruikers

Scania 4Iedereen die beroepschauffeur is en wil blijven moet op 10 september 2016 een geldige code 95 op zijn/haar rijbewijs hebben staan. Hiervoor moet een chauffeur iedere 5 jaar 35 uur nascholing volgen. 13% van de gevraagde chauffeurs had deze code op 1 augustus nog niet op orde. Hier is dus nog wel wat werk aan de winkel. 4 van de 5 chauffeurs vindt dat er ook nascholing moet zijn voor andere weggebruikers om de verkeersveiligheid te vergroten. Koos Spee is het hier roerend mee eens en hoopt van harte dat nascholing voor alle weggebruikers verplicht wordt in de toekomst.

WP_000771Nederlandse chauffeurs zien de aanwas van buitenlandse chauffeurs als een zeer grote bedreiging, score 4,1 op een schaal van 5 (1 = geen bedreiging, 5 is zeer bedreigend). Chauffeurs uit Drenthe ervaren dit met een score van 4,6 als de grootste bedreiging. Een van de actuele ontwikkelingen in de branche is de komst van (gedeeltelijke) elektrisch aangedreven trucs. De meeste chauffeurs staan hier gematigd positief tegenover, De jonge generatie chauffeurs, die hier in de toekomst het meest mee te maken zal krijgen, zien dit met een score van 3,3 als een redelijke bedreiging. Ook de toename van het aantal files wordt met een score van 3,75 als een bedreiging gezien.

DAF is met 39 % veruit het meest gereden en geliefde merk onder Nederlandse vrachtwagenchauffeurs, gevolgd door Scania en Volvo. Opvallend is dat 55% van de jonge chauffeurs (18-25 jaar) het liefst in een Scania zou rijden als ze de keuze hadden. Over imago gesproken…:)

Lees ook:Branchebreed onderzoek beroepschauffeurs…
Lees ook:Agressie ergernis nummer 1!
Lees ook:Verkeer nog vol ergernissen!
Lees ook:Jonge chauffeurs sneller afgeleid; groter risico op ongelukken!
Lees ook:Beste chauffeurs van Nederland rijden in een Citroën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.