September komt er weer aan; autoverkopen gaan stijgen! Paar adviezen…

160627_Fiat_500_Riva_03Traditioneel is het jaar qua verkopen altijd verdeeld in een paar hoog- en laagseizoenen. Een van die hoogseizoenen start in september. Heeft toch iets te maken met de ervaringen die mensen opdeden in de vakantie. Maar ze willen ook verzekerd van goed vervoer de winter in. Een auto die problemen kan geven is dan niet gewenst. En dus gaat men in september weer shoppen en zoeken naar een alternatief voor het huidige vervoer. De branche speelt daar meestal op in. Maar doen potentiele kopers dat ook? Een belangrijk deel van hen nog steeds niet. Men kiest met het hart, minder met het hoofd. Toch is het wel belangrijk om rekening te houden met de volgende adviezen. Zoek vooraf uit of een verkopende partij, als het een garage of handelsbedrijf betreft, lid is van de BOVAG en de daarbij behorende service en garantie verstrekt.

IMG_1545Controleer de evt. kentekengegevens. RDW heeft daar een handige app voor waar je zo kunt zien of de kilometerstand (bij tweedehands) logisch is en of de auto regelmatig in service is geweest. Als je dan de auto denkt te vinden van je keuze, maak er dan zeker een proefrit mee. Om te zien of hij ook net zo rijdt als je dacht dat hij zou doen. Dat geldt ook bij een nieuwe auto trouwens. En zoek ook naar een demonstratiewagen die de eigen keuze het meest representeert. Als je gaat voor die zuinig 3-pitter met laag verbruik en hoog rendement, ga je niet rijden in een TDi om maar iets te noemen. Let ook goed op bij die garantievoorwaarden. Bij veel handelaren hanteert men een eigen soort garantie die je vaak nog moet betalen ook. Dat kan de prijs verhogen met wel 1000 euro en dan is dat ‘koopje’ ineens toch niet zo aantrekkelijk meer. Blijf ook bij je voorgenomen budget in dat kader. Als je tien mille beschikbaar hebt is het niet handig om een auto te kiezen in een hogere prijsklasse. Dat zorgt maar voor frustraties. Daarbij, grotere wagens zijn vaak niet alleen duurder in gebruik, maar ook in service.

361511166_28fab73d69En als je die moet laten uitvoeren bij een garage zijn dat regelmatig terugkerende kosten. Bedenk ook dat kleine(re) auto’s in aanschaf vaak duurder zijn omdat er zoveel vraag naar is. Zeker in ons land is de compacte klasse populair. Houdt in dat je dit soort wagens niet echt voor een ‘koopje’ te pakken krijgt. En als dat wel zo is zit er toch vaak een luchtje aan. Krijg je vage verhalen over boekjes en herkomst van kenteken, blijf er van weg. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo. En dan nog even de waarde van de eigen inruilauto. Auto’s schrijven af. Ze worden dus minder waard. De afschrijving van populaire kleine auto’s als de VW UP (en haar zusjes) is veel lager dan die van een auto als bijvoorbeeld een Ford Mondeo (en soortgelijken). Wie denkt dat zijn auto de nieuwwaarde vast weet te houden, ook na jaren gebruik en vele tienduizenden kilometers gebruik, leeft in een illusie. Inruil is een gunst.

2903534887_6fdbc16e27Handelaren en dealers zien jouw auto als een deelbetaling als ze er in de toekomst iets mee kunnen. Veel dealers stoten auto’s van voor hen vreemde merken door naar de handel. En beperken de inkoop van hun tweedehands aanbod vaak tot wagens met recent bouwjaar en lage kilometrages. Ze zullen hun inruiltaxaties daarop aanpassen. Daarbij zijn auto’s met een rijke uitmonstering en de juiste kleur in goede staat van onderhoud meer waard in de ogen van de inruilende partij dan een zeer uitgesproken auto met veel kilometers met een wel heel afwijkende kleur. Krijg je veel meer geboden dan zelf bedacht, is de auto die wordt verkocht aan jou vermoedelijk ook te duur. Inruilprijzen zijn ook stukken marge van de verkopende partij. Is die wel heel meegaand bij dat inruilen is er iets mis! Kortom, een paar adviezen uit de praktijk voor hen die in september weer op pad gaan. Ik wens u allen succes en wijsheid bij de besluitvorming.

Lees ook:Oud spul bij Autovisie
Lees ook:Verkoop hybrides stijgt, elektrische auto’s doen niet mee…
Lees ook:Slimme actie van Aldi; gratis opladen!
Lees ook:Tweedehands kopers – nog steeds naief en zorgeloos…
Lees ook:Tweedehands diesels zeer aantrekkelijk..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.