Onderzoek koopgedrag; prijs toonaangevend argument!

IMG-20160401-WA0004Hoezo imago? Hoezo service? Hoezo brandstofverbruik of uitstoot? Allemaal secundaire overwegingen als de prijs van de auto die kopers op het oog hebben niet deugt in hun ogen. En dat komt, blijkens een recent Brits onderzoek, vooral voort uit het beschikbare budget. Wie weinig te besteden heeft kijkt echt niet naar een auto met een gavanceerde techniek of een al dan niet sterk imago. Men kijkt naar wat men kan kopen voor de prijs die beschikbaar is. Pas later komen die andere argumenten naar voren. Maar dan heeft men al een anker uitgeworpen bij de auto die men op het oog heeft. Daarbij blijkt overigens dat mannen en vrouwen op dit argumentatie heel anders te werk gaan. Mannen kijken na de prijs vooral naar een laag brandstofverbruik, vrouwen naar het uiterlijk van een auto. Daar is styling van groter belang dan bij mannen. Waar mannen een hekel aan hebben is moeten onderhandelen over de prijs van de auto. (of inruil) Vrouwen vinden het vervelend dat ze fysiek bij of in een auto moeten gaan kijken, omdat dit wellicht iets zegt over hun kennis van zaken. NL Sportscar - 2Ze voelen zich eerder ‘bekeken’ door omstanders, hun partner of zeker de verkoper. Grappig is ook het antwoord op de vraag hoe mannen en vrouwen hun eigen rijvaardigheid omschrijven. Vrouwen zijn daarin veel bescheidener dan mannen. Die denken vooral dat ze erg goed rijden. Meer dan 60% geeft dat (macho) antwoord. Vrouwen zijn slechts voor 48% overtuigd van hun goede rijwaardigheid. Beide seksen hebben trouwens een hekel aan eenrichtingsstraten en een evengrote afkeer van rotondes. Kennelijk zijn er daar wat veel van. Eindconclusie is wel dat veel mannen en vrouwen bij de aankoop van de auto toch een gevoel van positieve en tegelijk negatieve energie ervaren. Men doet dit niet dagelijks, soms eens in de zoveel jaren en de omstandigheden zijn dan vaak in het nadeel van de kopers. Daarop zou de branche toch iets meer moeten inspelen zou je denken, zonder dat men klanten nog steeds ziet als schapen, klaar voor de scheerder of slacht. Daarnaast is de uitkomst van het onderzoek ook goed voor ambtenaren die in hun grote ijver overal rotondes aanleggen of verkeersdrempels. De ergernis daarover begint een Europees probleem te worden. (NP)

Lees ook:Mannen meestal naamgever kentekens
Lees ook:Vrouwen blijken harder te rijden dan mannen…..
Lees ook:Vrouwen kiezen voor kleur en praktisch…
Lees ook:Vrouwen willen compacte leuke auto’s….
Lees ook:Autokopers gaan voor prijs, zuinig, of luxe, maar niet voor het milieu…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.