Uitlaatgas-tests tonen aan; theorie en praktijk komen soms dichtbij elkaar…

Fiat 500X frontalHet Duitse blad Auto Motor und Test wilde onlangs toch weer eens zien hoe het nu zit met al dat evt. gesjoemel van autofabrikanten waar het de uitlaatgas-waarden betreft bij zowel nieuwe benzine- als dieselmotoren. Euro 6 was de uitgangsnorm en de meeste geteste auto’s zouden volgens de theorie van het laboratorium aan die waarden voldoen. De Duitsers deden samen met een Brits onderzoeksbureau stevige investeringen en gebruikten meetapparatuur van meer dan 120.000 Euro waarmee ze de diverse auto’s in de praktijk testten. En die tests waren soms verrassend positief. Maar ook wel een keer flink negatief. Ford dieselmotorOpvallend bleek dat de toch als vrij schoon aangeduide driecilinders die veel merken benutten om de CO2 waarden te drukken in de praktijk dan wel weer meer Stikstof uitstoten, omdat deze motoren een wat hogere verbrandingstemperatuur kennen. Het is niet verontrustend wellicht, maar toch. Dat werd vooral duidelijk bij die modellen voor wie gezien de wagengrootte een driecilinder best hard moet werken, zoals je zag bij de testresultaten van de Ford Mondeo. Bij keurig net gedrag op de snelweg geen probleem, maar eenmaal in de stad of bergachtig terrein liep die uitstoot aardig op. 39875_1_5-2Ook negatief was de uitstoot bij de Fiat 500X die in de praktijk tien keer zo NOX-vervuilend bleek als in theorie. En die auto heeft van de fabrikant een speciale apparatuur aan boord om de uitstoot te verminderen. Bij de flink grotere Mercedes C-Klasse in stationcar-uitvoering was de overschrijding van de uitstoot 2,7 keer zo hoog als in de theorie voorzien. Ook BMW’s X5 kwam er niet zo goed vanaf. Dat gold ook voor de Opel Mokka en Volvo XC90. Wie alles nog eens wil nakijken moet maar even naar de website van Auto Motor und Sport gaan, daar staan alle geteste modellen en hun resultaten uitgebreid vermeld. (AMuS)

Lees ook:Is klein altijd zuinig?
Lees ook:Brits onderzoek; brandstofverbruik van ALLE auto’s gemiddeld 37% hoger!
Lees ook:Subaru blijkt eerlijk bij verbruikscijfers…
Lees ook:Meerverbruik kleintjes blijkt fiks…
Lees ook:Duitse diesel-uitstoottest; grote verrassingen zichtbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.