Koreanen mogen niet meer overdrijven…

Hyundai logo front grilleDe Amerikaanse overheid heeft bij zowel Hyundai als dochter Kia een dwangsom opgelegd van 350 miljoen USD i.v.m. zuinigheidsclaims op bepaalde modellen van deze fabrikanten. Deze dwangsom komt nog eens bovenop een bedrag dat de Koreanen bereid waren te betalen om van verdere rechtsvervolging te worden gevrijwaard. De totale hoogte van de boetebedragen zijn de hoogste die ooit zijn opgelegd aan een autofabrikant voor overtreding van de Zgn. Clean Air Act. De Amerikanen zien de aanpak van de Koreanen als een les voor alle fabrikanten die op de Amerikaanse markt opereren om vooral eerlijk te zijn over de zuinigheid van hun auto’s of bijvoorbeeld de juiste uitstoot van de motoren die ze leveren. Willen de Koreaanse merken ook in de toekomst nog auto’s kunnen verkopen in Amerika, en dat zijn ze wel van plan, moet er ook nog eens stevig worden geinvesteerd in verbetering van de voorlichting aan klanten en training van de dealers die men gebruikt om al die cijfers naar buiten te brengen. Kia-Quoris-1-frontalOverdrijving mag niet meer en elke overtreding van deze strenge regels wordt weer bestraft. Volgens de Amerikaanse instanties gaven de Koreanen wel erg geflatteerde cijfers op bij de verkoop van hun modellen en bleken deze in de praktijk niet in de buurt van die waarden te komen. Dat gold ook voor de CO2 uitstoot. Maar liefst 13 modellen die tussen 2011 en 2013 werden geleverd weken stevig af van de opgegeven normen. De Koreaanse merken beloofden beterschap en zullen toekomstige auto’s die voor de Amerikaanse markt zijn bestemd anders gaan testen dan tot dusverre het geval was. (Reuters)

Lees ook:Amerikaanse overheid loert op Mitsubishi…
Lees ook:VW mag niet meer verkopen in Zuid-Korea…
Lees ook:Sterke Won houdt winst Hyundai laag
Lees ook:Hyundai tevreden over eerste kwartaal
Lees ook:Mitsubishi diep in de rode cijfers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.