Toch subsidie op Euro VI trucks

Enkele weken geleden alweer stemde een meerderheid van de Tweede Kamer in met een aanschafsubsidie voor zgn. schonere Euro VI vrachtwagens. Vanaf 6 juli a.s. zal die Euro VI subsidieregeling voor vrachtwagens ook echt definitief in werking treden. De belangrijkste reden voor de Tweede Kamer om de subsidieregeling aan te nemen is de enorme verbetering in NOx uitstoot (- 80 %) en fijnstof (- 50 %) t.o.v. van de Euro V milieunorm. Deze investering van (transport)bedrijven in het milieu moet volgens de Tweede Kamer beloond en gestimuleerd worden.
De subsidie geldt voor eerste kentekenhouders van (ongebruikte) vrachtwagens vanaf 5.000 kg GVW met een Euro VI typegoedkeuring en bedraagt € 4.500,- per voertuig;
1. Er is in totaal € 39 miljoen uitgetrokken voor de Euro VI subsidieregeling; maximaal € 7 miljoen voor 2012 en minimaal € 32 miljoen voor 2013. Hiermee kunnen ongeveer 8.600 vrachtwagens in aanmerking komen voor de subsidie;
2. Het definitieve kentekenbewijs dient vóór 31 december 2013 tenaamgesteld te zijn;
3. De subsidieaanvraag dient altijd uiterlijk 3 maanden na de datum van de tenaamstelling van het voertuig bij Agentschap NL ingediend te zijn;
4. De subsidie geldt ook met terugwerkende kracht voor vrachtwagens waarvan het definitieve kentekenbewijs is afgegeven na 29 februari 2012. De aanvraag hiervoor dient binnen 3 maanden vanaf inwerkingtrede van de subsidieregeling (6 juni 2012) te zijn ingediend;
5. Het voertuig dient minimaal 6 maanden op naam te staan van de eerste kentekenhouder, uitzonderingen (bijv. faillissement) daargelaten. Anders kan de subsidie teruggevorderd worden.

Mercedes-Benz testte eind vorig jaar onder toeziend oog van de onafhankelijke specialisten van DEKRA het brandstofverbruik van de Actros Euro VI in de Record Run. De strenge uitstooteisen die aan de motor gesteld worden maakten de uitdaging om de truck ook zuiniger te maken extra groot omdat het behalen van de Euro VI norm per definitie een hoger brandstofverbruik met zich meebrengt. Maar ook op dit gebied heeft Mercedes-Benz grote vooruitgang geboekt. De nieuwe Actros Euro VI bewees tijdens de Record Run zelfs 4,5% minder brandstof en 44% minder AdBlue te verbruiken dan de huidige Actros Euro V die door het Guinness Book of World Records werd bekroond tot zuinigste truck ter wereld.

Lees ook:Mercedes Actros voldoet nu al aan nieuwe milieuwetgeving..
Lees ook:Mercedes’ milieuvriendelijke trucks
Lees ook:Mercedes levert superschone truck af…
Lees ook:Zandbergen neemt laatste tien Actros-trucks af…
Lees ook:300e Mercedes Benz truck voor Bos Logistics

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.