Volvo onderzoekt hybrides

Volvo zette onlangs een nieuwe stap bij de ontwikkeling van een elektrische auto. Met steun van de Swedish Energy Agency en de EU heeft Volvo drie elektro-auto’s ontwikkeld met elk een elektromotor en een zogenoemde Range Extender; een benzinemotor. De drie Volvo’s maken echter elk op een andere manier gebruik van die compacte benzinemotor voor een zo groot mogelijke actieradius. Volvo start in het eerste kwartaal van 2012 met het testen van deze auto’s. De door Volvo ontwikkelde Range Extender, een compacte en schone benzinemotor die de elektromotor helpt met een grotere actieradius als gevolg, is een oplossing voor het beperkte bereik dat nog steeds verbonden is aan volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dankzij de Range Extender is van dat nadeel geen sprake: de actieradius van Volvo’s elektro-auto’s is dankzij de toepassing van de verbrandingsmotor (CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km) toegenomen met maar liefst 1.000 kilometer. En dat maakt praktisch gebruik een stuk eenvoudiger en logischer.
Volvo gebruikt de drie verschillende auto’s – twee Volvo’s C30 en een V60 – om te kunnen uitwijzen welke versie de beste stap is naar de ontwikkeling van een elektro-auto. Alle drie de auto’s zijn om die reden uitgerust met een driecilinder benzinemotor (de Range Extender) en een systeem om remenergie terug te winnen (brake energy regeneration). Het verschil zit in de manier waarop de verbrandingsmotor wordt toegepast: in serie of parallel. Overigens functioneert de Range Extender op zowel benzine als bio-ethanol (E85). De twee Volvo’s C30 zijn gebaseerd op de Volvo C30 Electric.

Lees ook:Verder rijden in een BMW i3
Lees ook:Volvo gaat voor Plug-in hybrides
Lees ook:Swift hybride tentoongesteld…
Lees ook:Naomi van As maakt promotie voor Volvo
Lees ook:Volvo´s vol pakjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.