Afscheid van 2008

Auto's als de Toyota Augo zijn momenteel mateloos populair..

Auto

Als er een feit duidelijk is geworden in dit bijna afgelopen jaar dan toch wel de kwetsbaarheid van de als machtig en bijna onoverwinnelijk beschouwde autobranche.

 

 

Bij een beetje tegenwind staan die reuzenconcerns kennelijk als op drijfzand gebouwd. Van de grote Amerikaanse drie was dat al enige tijd bekend, maar ook bij Toyota wordt voor het eerst in een en zeventig jaar(!) verlies gemaakt. Bij Volkswagen staat een overname van het aandelenkapitaal door het toch flink kleinere Porsche op het programma en doen alle concernmerken een fikse stap terug. De Chinezen moeten nog even wachten voor ze het verwende westen kunnen laten genieten van hun goedkope vervoermiddelen en bij de Franse merken is het ook niet allemaal koek en ei. Wat je ziet is dat de consument juist op zijn autoaankopen gaat besparen. Als hij of zij ook maar even twijfelt aan de financiële zekerheden in de toekomst gaat de hand op de knip. In een branche waar tegenwoordig toch al uiterst geringe rendementen worden behaald, houdt dat in dat we nu al fikse saneringen zien. Ook bij importeurs, zeker bij dealers! Dat wordt niet verbeterd doordat de auto’s die momenteel wel worden verkocht meestal aan de kleine kant zijn. De halverwege dit jaar torenhoog gestegen brandstofkosten en allerlei (overbodige) milieuheffingen zorgen voor een verschuiving in de markt. Kleine modellen doen het ineens goed. Maar zo goed als ze voor het budget van de consument zijn, zo slecht zijn deze autootjes voor de bedrijfsvoering van de dealers. Je moet als dealer van goede huize komen om op een transactie bij dit soort miniauto’s nog uit te komen boven de 100 euro brutowinst. Tel daarbij op dat al die veel te duur ingeruilde gebruikte auto’s momenteel worden afgewaardeerd tegen percentages van ergens tussen de 30-50%. En zie ook dat onderhoud vermoedelijk weer wat op de lange termijn zal worden geschoven en het probleem voor veel dealerbedrijven dient zich aan. Kortom het zijn roerige tijden in autoland. Ook op het gebied van de verkopen in het bedrijfswagensegment breken lastige tijden aan. Net nu het even beter leek te gaan in die sector is het nu weer huilen met de pet op. De logistieke sector heeft het lastig en stelt aankopen van nieuwe en dure nieuwe bedrijfswagens uit. En zo is de cirkel rond en zal het voor heel wat fabrikanten lastig worden om volgend jaar het hoofd boven het economische water te houden. Het is een wereldwijd probleem. Geen land of merk kan zich er aan onttrekken en het gevolg zal zeker zijn dat we wellicht in 2009 hele merken zullen zien verdwijnen. Misschien naar China, misschien slechts naar de geschiedenisboeken. 2009 een interessant jaar. Ik hoop u daar weer dagelijks verslag van te kunnen en mogen doen.

Vooralsnog wens ik u allen een plezierige jaarwisseling en een goed begin van 2009. En doe voorzichtig onderweg, want het gaat vannacht misten en het wordt glad……een slechte combinatie voor het verkeer!     

Lees ook:Wat koopt Spanje voor auto’s?
Lees ook:Aston Martin neemt afscheid van de V12
Lees ook:Lada verrast met SUV-Concept
Lees ook:Autoverkopen 11 maanden 2011, bijna 12 procent groei!
Lees ook:Ook echte SUV voor Seat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.