Siemens ontwikkelt nieuwe remtechniek

Siemens RemIs de schijfrem nu echt het ultieme op remgebied? Vroeger remden we met houten blokjes die tegne het rubber aan schuurden, daarna met trommels, en nu al decennia lang met schijven. Op alle soorten manieren geventileerd, geperforeerd, met extra zuigers, keramische onderdelen, noem het maar op.

Kan dat nou niet anders? Dat moet Siemens gedacht hebben. Siemens VDO komt met het Electronic Wedge Braking-systeem (EWB). Het schijnt uit de luchtvaart te komen.

In plaats van een hydraulisch systeem maakt EWB gebruik van een kleine accu. Doordat deze sneller op een rem-commando kan reageren sta je sneller stil. De test is gedaan met twee Audi A6'en. De A6 met het EWB systeem stond vanaf 100km/h twee keer zo snel stil als de Audi met fabrieks-remmen.

Vraag me niet precies hoe het werkt, maar de reactie van het systeem kan vergeleken worden met dat van een ABS-systeem. En wat als je accu het begeeft? Daar is ook aan gedacht, door een back-up systeem te installeren.

Klinkt allemaal veelbelovend! De eerste systemen kunnen vanaf 2010 op de markt verwacht worden.

Met dank aan paultan.org

Lees ook:Draadloos accu’s laden mogelijk?
Lees ook:Audi’s innovatieve schokdempers…
Lees ook:Hoe zal het de leiding van Audi vergaan?
Lees ook:Audi valt in de prijzen…
Lees ook:Audi pronkt met Android-integratie…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.