Toen vorige maand de cijfers van 2006 bekend werden gemaakt, berichtte men nog vrolijk dat Spyker uit de rode cijfers zou zijn. Over kritische vragen omtrent het aantal geproduceerde wagens werd vrolijk heen gepraat met nieuwe plannen voor nieuwe modellen, raceteams en lifestyleproducten.
Een aantal maanden geleden is Spyker van accountant gewisseld. Van Deloitte zijn zij overgestapt naar Ernst & Young. Deze ziet de toekomst een stuk minder rooskleurig in.
Reden voor de kritische houding van E&Y zijn de aanhoudend negatieve resultaten en dito kasstroom in de afgelopen jaren. Als het merk er dit jaar niet in slaagt meer externe financiers te vinden, kan de toekomst van Spyker in gevaar komen.
Niet alleen op financieel gebied, maar ook op automotive-gebied zet men vraagtekens bij Spyker. Kan een fabrikant van extravagante stijliconen overleven? Of is dit meer een hype die voorbij zal gaan?
Lees ook:Spyker heeft een oogje op Lotus
Lees ook:Spyker wil overal een vinger in de pap
Lees ook:Oud-oprichter van Spyker Cars werkt aan concurrent
Lees ook:Het kan aan mij liggen…
Lees ook:Herstart Spyker op komst…
Accountants zijn na de diverse boekhoudschandalen in NL een stuk kritischer geworden. Vraag me af in hoeverre deze berichtgeving over spijker meer is dan ordinaire stemmingmakerij.
Daar zit ook wat in natuurlijk. Maar dit is niet het eerste financiele bericht van Spyker waar vraagtekens bij worden gezet. Al eerder beweerden leveranciers dat Spyker nooit zoveel auto’s gebouwd kan worden als wordt geclaimed.
Vreemde zaken die ik zeker de moeite van het volgen waard vind!