Vooroorlogs merk voor de rijken; Horch!

Horch dankte haar vooroorlogse naam en faam vooral aan haar oorspronkelijke oprichter, August Horch, die het vak o.a. leerde bij verschillende van de toenmalige Oost-Europese bedrijven die bezig waren met de ontwikkeling of bouw van voertuigen. Horch was een talentvolle ontwerper en al snel mocht hij werken voor Karl Benz. Maar de ambities van Horch gingen verder dan een dienstverband alleen en al in 1899 richtte hij zijn eigen autofabriek op en reed een jaar later al in de rondte met een zelf gebouwd prototype. Het bleek een revolutionair ding, dat de motor voorin had staan en door een cardanas werd aangedreven. Al in 1904 rolde de eerste Horch met viercilindermotor uit de kleine fabriekshal. Maar Horch was een eigenwijs mens en kreeg al snel ruzie met mededirecteuren en financiers. In 1909 trok hij met een klap de deur van zijn eigen bedrijf dicht en begon met zijn nieuwe eigen firma; Audi. Maar dat is een heel andere geschiedenis. De autofabriek Horch ging door met de ontwikkeling van vooral wat grotere en comfortabele personenwagens, die o.a. 6,4 liter inhoud boden. Daarnaast deed men ook nog iets in kleinere modellen. Horch’s hadden anno 1914 al elektrische verlichting en een elektrische startmotor. Ongekende luxe accessoires indertijd. Toch bouwde het bedrijf nooit echt in grote aantallen. Het bleven wat exclusieve, fraaie auto’s voor the happy few. De finale op dit punt vond plaats tussen 1933 en 1940 toen men wagens begon te bouwen met prachtige achtcilindermotoren met verschillende inhoud. Zo kon een klant kiezen uit 3, 4 of 5 liter en uiteraard verschillende vermogens. Horch’s werden zeer populair bij de toenmalige kopstukken van de Nazi-partij. Die lieten zich graag zien in een schitterende Horch 850, 853 of 855, en als het kon de cabrioversies daarvan. Er waren ook Pullmanlimousines die het bij de rijksten van Europa prima deden. Een Horch was een paradepaardje waarin je gezien wilde worden. Tijdens de tweede wereldoorlog werd het bedrijf gedwongen vooral terreinwagens en lichte pantservoertuigen te bouwen en ook daarmee verwierf het een zekere faam. Horch bouwde die ‘dingen’ zo goed dat ze bijna onverwoestbaar bleken. Omdat de fabriek van Horch was gelegen in het Oost-Duitse Zwickau en dat viel na de bevrijding in de Russische zone, die later de DDR werd. De fabriekshallen van Horch werden door de Russen leeggeroofd en Horch bleek niet meer in staat opnieuw te beginnen. Maar haar technische staf werd later wel ingezet om het befaamde merk Sachsenring op te zetten waar men nog een paar staaltjes van zijn kunnen gaf, tot de leiding van de DDR besloot om in de fabriekshallen voortaan een auto voor het volk te bouwen. Dat werd de roemruchte Trabant. Gelukkig heeft men in Zwickau nu een schitterend museum ingericht met daarin heel wat erg fraaie Horch’s uit de hoogtijdagen van de vooroorlogse Duitse auto-industrie. Oorspronkelijk oprichter August Horch tenslotte hielp na de oorlog nog actief mee om Auto Union op te richten waar hij de rechten voor zijn merk Audi aan overdroeg. In februari 1951 stierf Horch, hij was toen 82 jaar oud.

Lees ook:Audi showt haar open historie…
Lees ook:Audi Event – groot succes!
Lees ook:Pon showt unieke Wanderer-collectie…
Lees ook:Stamvader van Audi; Wanderer
Lees ook:750.000 DAF’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.