Kilometerheffing door de Tweede Kamer

 Gaan we nu eindelijk van de files afkomen?

Het lijkt er op dat we toch te maken gaan krijgen met de kilometerheffing in Nederland nu de Tweede Kamer nog voor het zomerreces akkoord is gegaan met de voorstellen van Minister Eurlings…….

Of we het er als automobiel volk nu mee eens zijn of niet, de kilometerheffing lijkt er toch te komen nu de Tweede Kamer alsnog heeft ingestemd met de naar mijn idee onzalige plannen tot beprijzing van gereden kilometers. De aanvankelijk bezwaren tegen de grijpgrage provinciebestuurders die na het wegvallen van de Motorrijtuigenbelasting willen komen met een financieel alternatief, verdwenen al snel onder de druk van het politiek correcte akkoord. Voor de ruim 1 miljard Euro aan opcenten die ze nu mogen weghalen uit de grote ruif die de regering met de MRB vult wordt een alternatief gezocht.

Het blijft tobben met het oplossen van files... 

Volgens minister Eurlings die net als zijn voorgangers efficiënter lijkt op het gebied van nieuwe heffingen dan bij het aanleggen van broodnodige snelwegen, mogen de nieuwe regelingen en heffingen niet meer gaan kosten dan de lasten van de huidige heffingen. Dat dit in de praktijk niet zo zal uitpakken lijkt op voorhand al duidelijk. De dissidente vertegenwoordigers van CDA en PvdA die zich eerst nog dapper roerden met bezwaren werden gisteren door het kabinet tot zwijgen gebracht. En zo stevenen we af op een nieuwe stap in de richting van het verleggen van de lasten en schuldvraag rond de oplossing van de files.     

Lees ook:RAI blij met Eurlings
Lees ook:Eurlings zoekt draagvlak…
Lees ook:De democratie van de ANWB
Lees ook:Uitstel voor rekeningrijden?
Lees ook:Bos wil toch hogere lasten automobilist

10 reacties op “Kilometerheffing door de Tweede Kamer

  1. hannes

    Een gewiekste manier van rekenen, laat dat maar over aan de (top)ambtenaren van minister Eurlings. De opcenten die de provincie via de mrb binnenkrijgt, verdwijnen dus straks. Die opcenten vormen onderdeel van de mrb. Je zou denken: dan moeten autobezitters maar op een andere manier bijdragen aan de provincie. Niks daarvan. De minister vindt het gerechtvaardigd dat elke bewoner van een provincie de verdwenen opbrengst van de opcenten gaat compenseren. Ongeacht of hij een auto heeft of niet.Hier verlaat hij soepeltjes het pad van het profijtbeginsel.Immers, een voetganger of fietser gebruikt nauwelijks een weg en moet dus toch gaan meebetalen.De provincies doen ons straks de das om.

      /   Beantwoorden  / 
  2. KEEEZZUM

    Door alles is de betrouwbaarheid van deze regering toch al totaal weg

      /   Beantwoorden  / 
  3. Leo

    @Hannes – als je deze rekenvorm zou doortrekken naar andere gebieden moeten de niet-rokers straks meebetalen aan de verdwenen accijzen van rokers die zijn gestopt door het rookverbod in de horeca, maar aan de andere kant betalen mensen (zoals ik) die zelden of nooit gebruikmaken van het openbaar vervoer wel mee aan de subsidiering daarvan. Hoe krom kan de politiek redeneren?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @Keeezzum – dank voor je reactie, ik dacht al een roepende in de politieke woestijn te zijn…..

      /   Beantwoorden  / 
  5. Marcotjuh

    Als auto rijden zo wél duurder wordt, dan is het voor mij onbetaalbaar aan het worden, ik gebruik de auto voor zowel prive als werk, jammer voor het werk.

      /   Beantwoorden  / 
    1. frits

      Jammer van het werk….
      Daar komen heus wel weer gratis rijdende Polen op af hoor.

        /   Beantwoorden  / 
  6. Leo

    @Marcotjuh – Hoe ga je dat voor je werk dan oplossen?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Leo

    @Frits – Of andere Europeanen die hier zelfs geen boetes hoeven te betalen. In die zin is sprake van rechtsongelijkheid…

      /   Beantwoorden  / 
  8. k de vries

    dichter bij huis werken voor hetzelfde loon is al een hele uitkomst

      /   Beantwoorden  / 
  9. Leo

    @K de Vries – Ik denk dat we daarmee veel zouden kunnen winnen op het gebied van de filebestrijding. Maar je hebt er domweg vertrouwen tussen werkgever/nemer voor nodig en aangepaste digitale netwerken….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.