25 jaar Lexus

Zelf viert het merk het als een groots jubileum al weet ik niet hoe dit zich vertalen zal naar de aanbiedingen in de showroom. In ieder geval bestaat Lexus als merk intussen 25 jaar. Een merk dat eigenlijk helemaal geen merk was, maar een marketingtruc om op de Amerikaanse markt succesvoller Toyota’s te kunnen verkopen. Toyota bedacht daarbij een soort Red-carpet-service om de kritische Amerikaanse klanten over de streep te trekken. De eerste Lexus, de LS400 was een mastodont die nog het meeste weg had van een gekopieerde Mercedes S-Klasse. Met alles aan boord wat een kritische koper kon of moest overtuigen. Een dikke V8 voorin, scheepsladingen technische innovaties en een comfortniveau dat ongekend was. Het werd een succes in de States. Later trachtte men het ook in Europa voor elkaar te krijgen. Maar de formule had hier veel minder succes. Traditioneel zijn Europeanen (en zeker Nederlanders) een heel ander soort volk en blijken bepaalde merkwaarden hier nauwelijks te werken. Al bleef het merk wat exclusief, wie een grote Lexus kocht wist dat hij toch in iets bijzonders reed. Het merk verbreedde zich wat en begon afgeleiden van Toyota’s te leveren die qua reputatie boven elke twijfel maar ook de concurrentie moesten worden verheven. Technisch waren het topwagens en via leaseconstructies kwam de bovenste middenklasse ook in zicht voor nieuwe Lexusrijders. Al was het maar om de extra service van de fabrikant/importeur/dealers. Je hoefde niet naar de garage voor service, maar de garage kwam naar jou voor dat fenomeen. Het zette Lexus in de markt en kon zich verheugen in verkoopaantallen die flink hoger werden dan vroeger. In de afgelopen jaren zagen we dat Lexus niet schroomde om ook de bekende hybride-techniek van Toyota over te nemen en in het lagere middensegment modellen neer te zetten die fiscaal aantrekkelijk waren en zo ook middenstanders of lagere ‘goden’ uit grote organisaties in een Lexus te krijgen. Voor de rijken der aarde is er nog een sportcoupe of SUV, de enorme slagschepen zijn verdwenen. Die passen niet meer bij het imago. En dat is jammer, want daarmee werd de basis voor dit kwart eeuw oude merk toch in eerste instantie gevestigd. Na Lexus volgden meer Japanse of Koreaanse merken dezelfde koers. Niet met het zelfde succes als Toyota, zeker niet met dezelfde hoeveelheid technische innovatie. Het gevoel dat een Lexus je geeft is kennelijk zodanig overtuigend dat bij verschillende JD Power klanttevredenheidsonderzoeken Lexus steevast hoog eindigt. Gevoel is kennelijk over te brengen. Dat is knap, heel knap. En dus snap ik wel dat je een feestje als dit graag even viert. Ben benieuwd hoe……

Lees ook:JD Power onderzoek; Lexus klanten meest tevreden!
Lees ook:Lexus nu al bij 500.000 hybrides
Lees ook:Lexus showt nieuwe vlaggenschip, de LS600h
Lees ook:Laatste Lexus LFA geproduceerd…
Lees ook:Lexus zet hybride-lijn door in LF-A sportwagen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.