Elektrische auto’s – niet geschikt voor de winter!

Wie meent het milieu een dienst te bewijzen door met een volledig elektrisch aangedreven auto te gaan rijden moet toch nog even nadenken. Want het probleem dat deze auto’s en de ingebouwde technologie nog steeds achtervolgt is de beperkte actieradius. Onlangs bracht Auto Motor und Sport een bijna verbijsterend artikel waarin men een aantal van de nu op de markt zijnde accumobielen in samenwerking met de Duitse TUV vergelijkt en ook beziet welke invloed koude nog steeds heeft op dit soort technieken. En dat het koud kan zijn bij de oosterburen werd wel duidelijk in de vorige maand, december, toen ze daar snel onderuit gingen naar -25 graden. Niet bepaald het weertype om met elektrische auto’s op stap te gaan. De gebruikte accu’s voor de elektrische aandrijving blijkt daar net zo gevoelig voor te zijn als die van de eerste generatie auto’s met dieselmotoren. Soms ben je al bij aanvang van de rit bijna de helft aan vermogen kwijt en dat houdt snel een heel beperkte actieradius in. En dan testten die Duitsers die wagens nog slechts in een laboratorium waar ze werden onderworpen aan extreme kou of warmte. Nu is die elektrotechniek voor dit soort wagentjes in ieder geval al erg kwetsbaar en verlies je door allerlei chemische en elektrolytische reacties al stroom uit de beschikbare capaciteit. Er ontstaat een interne weerstand binnen de accu’s en die zorgen voor afname van het praktische gebruik. In koudere omstandigheden kunnen bepaalde accu’s zelfs bevriezen als de temperatuur onder de 20 graden Celsius verkeren. Een verwarmingselement biedt soelaas, maar die trekt vanzelf ook weer stroom weg van het systeem. Maar er is nog een grote oorzaak voor een ongekend meerverbruik aan energie. Het aanzetten van verwarming, ruitenwissers en die soort zaken. In sommige wagens is het kiezen of kabelen. Zoals in de door het Franse Heulieuz gebouwde Mia. Daar heb je in de winter of een kachel beschikbaar, dan wel een wat langere actieradius. Samen gaat niet. Kleumend de winter door is daar het devies. In normale omstandigheden kom je met een Smart ForTwo ED gemiddeld 200 km ver. Maar bij lage temperaturen redt je net de helft van die afstand, en dan moet de kachel niet zo hard aan staan. Een bij Mitsubishi ontwikkelde i/MIEV komt zelfs niet veel verder dan 60km van huis. Daarmee kan je niet eens op visite bij vrienden tijdens de kerst of zo. De Franse Mia verliest twintig procent vermogen, net als de elektrisch aangedreven Fiat 500 Karabag. In die laatste auto zit een door benzine aangedreven kachel waardoor je het redelijk op temperatuur houdt en toch nog iets van stadsverkeer kunt blijven bedrijven. De Fiat brengt het in winterse omstandigheden tot 105 km reikwijdte. Ook niet iets om vrolijk van te worden. Uit het onderzoek blijkt dat de fabrikanten in hun folders veel te optimistisch zijn over de actieradius van hun producten en wat te weinig zijn uitgegaan van praktijksituaties. Bedenk overigens dat die karretjes bij lege batterijen tussen de zes en twaalf uur aan het infuus moeten. En dan is nog maar de vraag hoeveel stroom er echt beschikbaar komt. Milieuvriendelijk wellicht die elektrische auto’s, maar nog lang niet rijp voor alledaags verkeer binnen EN buiten de stad.

Lees ook:Elektrische auto voor de winter nauwelijks geschikt…
Lees ook:Audi valt in de prijzen…
Lees ook:EU-promotie Opel Ampera
Lees ook:VW werkt toch aan elektrische auto’s
Lees ook:Saab onthult elektrische 9-3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.