Rallywagens worden weer extra leuk….

Citroen WRC 2 - sideTijdens een bijeenkomst in Mexico-City onlangs werden alle fabrikanten die ijzers in het rallyvuur steken het met de FIA eens dat rallywagens er vanaf seizoen 2016/7 een flink stuk agressiever uit zullen gaan zien. Ze worden breder, opvallender, maar zeker ook krachtiger dan de huidige generatie WRC-wagens. Zijn de officiele vermogens momenteel begrensd in de buurt van de 300pk, dat gaat omhoog naar 380pk. Omdat het eigen gewicht van de nieuwe wagens met 25 kilo naar beneden gaat worden de prestaties vermoedelijk een stuk beter. En dat is koren op de molen voor de vele rallyfans die de huidige beperkingen op alle ontwerpen maar niks vinden. Lancia-Stratos-HF-Group-4-'Die verlangen terug naar wagens met 600PK onder de klep. Voorbeelden daarvan waren ooit de Audi Quattro S1, Peugeot 205 Turbo of Lancia Delta S4. Ook het vroegere BLMC had zo’n auto in huis, de Mini Metro in zeer agressieve rallylook. Goed voor veel pk’s en een hoop spektakel. Helaas werden de ongelukken met die wagens ook aanleiding voor allerlei restricties die in 1986 werden ingevoerd en waarmee de supercars definitief van de rallycircuits verdwenen. Met de nieuwe spelregels voor opbouw en uitvoering van WRC-auto’s gaan ‘we’ weer een beetje de goede kant op. Houdt in dat de ontwerpers bij de diverse merken weer aan de slag kunnen om nieuwe wagens te bouwen die laten zien wat zo’n merk aan vermogen en techniek in huis heeft. Het zal zeker leiden tot nog meer toeschouwers langs de kanten van de ‘stages’ in dat nieuwe seizoen. En dat is zeker ook de bedoeling.

Lees ook:WRC-Mini op komst
Lees ook:Afgespekte krachtpatser; VW Polo R WRC
Lees ook:F1 Safety Car weer dikke Mercedes AMG
Lees ook:Oud spul bij Autovisie
Lees ook:Opruiming!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.