Seat weer in zee met Tom Coronel

01_Leon_Eurocup_1In het weekend van 24 & 25 mei staan ronden drie en vier van de SEAT Leon Eurocup 2014 op het programma op de Salzburgring in Oostenrijk, waar de Eurocup samen met het FIA World Touring Car Championship (WTCC) zal aantreden. Het 21 auto’s tellende internationale startveld heeft twee weken geleden op de Nürburgring al laten zien dat spektakel en close-racing gegarandeerd zijn.

Het tweede raceweekend van de SEAT Leon Eurocup valt in Oostenrijk samen met het FIA WTCC, wat betekent dat de Eurocup op extra aandacht kan rekenen, zowel vanaf de goedgevulde tribunes als van de media. Zeker, omdat de eerste Eurocup-race op zaterdag pal vóór de WTCC-kwalificatie wordt verreden en de tweede race op zondag direct vóór de tweede race van het World Touring Car Championship gepland staat.

01_194_Leon_Eurocup_01_RaceNurburgring_QualifyingDe combinatie van de SEAT Leon Eurocup en het FIA World Touring Car Championship tijdens het raceweekend in Oostenrijk betekent tevens dat SEAT en de Nederlandse WTCC-coureur Tom Coronel elkaar weer treffen. Zes jaar lang kwam de coureur uit Eemnes in het WK Toerwagens uit voor het Spaanse merk, in eerste instantie met de SEAT Toledo Cupra en later gevolgd door de benzine- en TDI dieselversie van de SEAT Leon, die net als de Leon Cup Racer uit de Eurocup 2014 door SEAT Sport werden ontwikkeld. Coronel reed van 2005 tot en met 2010 in totaal 130 WTCC-races met SEAT Team Holland. Daarin behaalde hij één overwinning (Okayama 2008), twee tweede en drie derde plaatsen. In 2006 en 2009 werd Coronel met de SEAT Leon WTCC-kampioen in het klassement van de privérijders.

05_Leon_Eurocup_5Tijdens het weekend van 24 en 25 mei komt Tom Coronel op de Salzburgring in Oostenrijk dus oog in oog te staan met de opvolger van de SEAT Leon waarmee hij zoveel WTCC-successen boekte, in de vorm van de splinternieuwe, 330 pk sterke Leon Cup Racer, de hoofdrolspeler in de SEAT Leon Eurocup 2014.

De 4,23 kilometer lange Salzburgring staat te boek als een snel circuit, met twee lange rechte stukken die aan de ene kant met elkaar verbonden worden door de vloeiende en snelle ‘Fahrerlagerkurve’, met de krappe ‘Nockstein-Kehre’ aan de andere kant. De vrije trainingen en kwalificatie staan gepland voor de vrijdag, op zaterdag 24 mei gevolgd door de eerste Leon Eurocup-race van het weekend, en de tweede op zondag 25 mei.

Kalender SEAT Leon Eurocup 2014
1. Nürburgring, Duitsland, 2-4 mei
2. Salzburgring, Oostenrijk, 23-25 mei
3. Silverstone, Verenigd Koninkrijk, 18-20 juli
4. Spa-Francorchamps, België, 5-7 september
5. Autodromo di Monza, Italië, 26-28 september
6. Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje, 17-19 oktober

Lees ook:Nederlander wint SEAT Leon Cup…
Lees ook:Seat; teams klaar voor Eurocup 2015
Lees ook:Raggen met Seat’s circuitracers…
Lees ook:Seat Leon Eurocup weer van start…
Lees ook:Seat bouwt 100e Leon Racer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.