Nissan ook op de autonome toer….

01-Nissan-LEAF-autonoom-rijdenNissan begon onlangs met praktijktests van technologie voor autonoom rijden. De fabrikant startte haar tests op de snelweg en in de stad met een prototype, gebaseerd op de elektrisch aangedreven LEAF. Dit past in de tweeledige visie die Nissan heeft op duurzame mobiliteit, te weten: “Zero Emission” en “Zero Fatality.”

Slimme technologie speelt een sleutelrol in de route naar Zero Fatality. Onder de noemer “Nissan Intelligent Driving” wordt gewerkt aan een serie innovaties die stapsgewijs worden geïntroduceerd. De eerste is “Piloted Drive 1.0” dat eind 2016 in Japan beschikbaar komt. Dit systeem maakt autonoom rijden in druk verkeer op de snelweg mogelijk. In de loop van 2018 verwacht Nissan een versie klaar te hebben waarmee de auto zelfstandig kan inhalen op de snelweg. En in 2020 volgt de introductie van technologie die autonoom rijden ook in stadsverkeer mogelijk maakt, inclusief het nemen van kruisingen.

00-Nissan-LEAF-autonoom-rijdenHet rijden met een prototype in het dagelijks verkeer moet Nissan Intelligent Driving klaarstomen voor toepassing in productiemodellen. Zoals het uiterlijk al doet vermoeden is het voertuig gebaseerd op een Nissan LEAF. Het prototype heeft vernuftige attributen als microgolfradar, laserscanners, camera’s, ultrasnelle computerchips en een speciaal ontwikkelde HMI (Human Machine Interface]. Al deze componenten helpen de auto bij zelfstandig rijden op zowel de snelweg als in de stad. Er zijn tests gepland in Japan en in de nabije toekomst ook in andere landen.

Twee componenten, die Nissan heeft ontwikkeld, maken Piloted Drive in stedelijk gebied mogelijk. Dat is ten eerste een miniatuur laserscanner. De scanner bepaalt de afstand tussen de auto en zaken in zijn omgeving dankzij exacte driedimensionale metingen, waardoor de auto in staat is door zeer krappe ruimte te navigeren. De andere innovatieve technologie betreft een achtvoudig 360 graden camerasysteem dat gebruikt wordt op kruisingen en zeer bochtige wegen.

04-Nissan-LEAF-autonoom-rijdenBeide componenten zijn aanwezig in het testvoertuig om soepel door druk verkeer te kunnen laveren. De techniek moet inzittenden het gevoel te geven dat ze in de vertrouwde handen zijn van een zeer ervaren rijder. Een Thin Film Transistor LCD-scherm projecteert voertuiginformatie afhankelijk van de gekozen rijmodus. Bij Manual Drive zijn bijvoorbeeld een snelheidsmeter en de actieradius te zien. Bij het gebruik van de Piloted Drive is daarnaast ook een 360 graden weergave op het scherm te zien van de omgeving rond de auto bij hogere snelheden. Bij lagere snelheden is het gebied voor de auto geprojecteerd.

Na de testfase zal vast worden geevalueerd hoe een en ander is verlopen waarop men ook in Japan zal werken aan pre-productieversies die evt. verbeteringen van het concept in zich zullen dragen. En dan wordt het wachten wanneer deze ook voor gewone autokopers beschikbaar komt.

Lees ook:Nissan test autonoom in Europa…
Lees ook:Geneve – Nissan brengt de nieuwe Qashqai..en meer…
Lees ook:Volvo werkt samen met Autoliv aan autonome auto…
Lees ook:Nissan geeft visie op eigen toekomst..
Lees ook:Volvo test zelfrijdende auto’s in China..

2 reacties op “Nissan ook op de autonome toer….

  1. Hans

    Dit zou toch echt een stap voorwaarts in het gebied van vervoer zijn. Op deze manier kun je transport echt optimaliseren en kunnen we het fossiele transport straks laten voor wat het is en ons bezig houden met het verder ontwikkelen van deze technologische middelen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Het kan alleen als we ook in staat zijn fossiele brandstoffen te vervangen door iets wat echt duurzaam is. EV’s rijden op stroom die ergens wordt opgewekt. In ons land nog altijd door aardig vervuilende stoonkolencentrales. Bij meer auto’s met elektrische aandrijving (met meerdere malen opladen t.o.v. de benzine/diesel/gasmodellen) wordt het elektriciteitsnet danig belast. Als we dat weten op te lossen zonder dat er subsidies nodig zijn, maar gewoon op eigen kracht, komen deze technieken echt tot hun recht. Is nu nog niet zo en dus wacht de industrie nog wel een jaar of vijf minstens voor er echt mee gereden zal gaan worden.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.