Opel blijft in de rode cijfers

General Motors verwacht aan het einde van dit boekjaar een verlies te moeten nemen op haar Duitse merk Opel van om en nabij de 1,5 miljard Euro. Men wijt dit verlies aan de slechte marktcondities in Europa. GM wil in Duitsland saneren bij Opel, maar heeft door eerder gemaakt afspraken weinig speelruimte van de Duitse regering en de vakbonden om dat te doen. Opel is en blijft een zorgenkind voor General Motors dat overigens, toen het de kans kreeg om het merk af te stoten, toch terugkwam op de beslissing dat te doen. Opvallend is dat de omzet bij Opel wel aardig steeg, maar dat deden de kosten ook. Alleen al in het derde kwartaal leed Opel een verlies van 500 miljoen dollar. Een situatie die voor GM niet kan aan blijven duren. Het grote autoconcern werd zelf in 2008 door een presidentiƫle ingreep van de ondergang gered, kreeg veel lekker intussen boven water, draait lekker in China, maar heeft met een lastige thuismarkt en de moeilijke situatie in Europa de handen nog best vol. In principe maakt het concern nog steeds winst, maar die wordt onder druk gezet door de situatie bij Opel. Op de korte termijn zal Opel een samenwerkingsverband aan gaan met PSA. Want ook dat Franse concern (Peugeot/Citroen) heeft het lastig en vaart wel bij een toekomstige alliantie.

Lees ook:Opel lijkt van ondergang gered
Lees ook:Opel moet nog weken wachten op steun
Lees ook:Opel verliest vele miljoenen nog steeds…
Lees ook:Onzekerheid Opel en Vauxhall blijft bestaan
Lees ook:GM; Opel moet in drie jaar tijd winstgevend zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.