Euro 6 normen voor Mercedes A-klasse motoren…

Met de nieuwe A-Klasse biedt Mercedes-Benz een ruime keuze aan diesel- en benzinemotoren, die tot maximaal 26% zuiniger dan hun voorgangers. De nieuwe motoren zetten volgens het sterrenmerk maatstaven als het gaat om efficiency en de uitstoot van schadelijke emissies. Zo is de A 180 CDI de eerste Mercedes met een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 98 g/km. De A 220 CDI op zijn beurt is de eerste compacte Mercedes-Benz die nu al voldoet aan de nieuwe Euro 6-emissienorm die in 2015 van kracht wordt. Alle benzine- en dieselmotoren voor de nieuwe A-Klasse zijn standaard voorzien van het ECO start-stopsysteem. Met zowel een handgeschakelde 6-versnellingsbak als de nieuwe 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling wordt een breed assortiment aan aandrijflijnen geboden.

Bij de ontwikkeling van de dieselmotoren voor de nieuwe A-Klasse hanteerde Mercedes-Benz een heldere strategie: downsizing voor de basismotoren en ‘downspeeding’ (lagere toerentallen) voor de krachtigere motoren. De basis voor de efficiency en minimale belasting van het milieu wordt gelegd door de zeer gevanceerde directe inspuitsystemen in combinatie met turbotechnologie.
De 1,8- en 2,2-liter dieselmotoren zijn van het type OM 651. Dit type motor debuteerde in 2008 en wordt sindsdien ingezet in bijvoorbeeld de C-, de E- en de S-Klasse.
De OM 651 valt op door zijn hoge vermogen en koppel én door gunstige verbruiks- en emissiecijfers. Om de OM 651-motor geschikt te maken voor plaatsing dwars voorin (zoals in de A-Klasse) is de riemaandrijving van de nevenaggregaten aangepast. Dit geldt ook voor de plaatsing van de turbo en de luchtinlaat.

De A 220 CDI beschikt over de 2,2-liter versie van de OM 651-dieselmotor. Deze motor levert een vermogen van 125 kW/170 pk en wordt standaard geleverd in combinatie met de 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling. Hij is vooral dankzij een aangepaste krukas circa 6 kg lichter dan de versie die in lengterichting wordt gemonteerd. Vergeleken met de 80 en 100 kW sterke dieselmotoren heeft deze motor een grotere turbocompressor. De 2,2-liter is een goed voorbeeld van ‘downspeeding’: hij heeft een grote cilinderinhoud en werkt met relatief lage toerentallen. Zijn maximale koppel van 350 Nm is al vanaf 1.600 tpm beschikbaar. De combinatie met de 7G-DCT-transmissie is comfortabel én economisch. De prestaties zijn van hoog niveau: de acceleratie van 0-100 km/h duurt 7,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 227 km/h. Mede door ‘multiple exhaust gas recirculation’ (meervoudige uitlaatgasrecirculatie) wordt de uitstoot van stikstofoxiden sterk beperkt. Daardoor voldoet de A 220 CDI nu al aan de Euro 6-emissienorm die in 2015 verplicht wordt. De exacte verbruiks-/emissiecijfers van de A 220 CDI zijn nog niet bekend.

Lees ook:Nieuwe B-Klasse on show…
Lees ook:Mercedes nieuws: CL65 AMG op de AutoRAI en nieuwe Brabus C-Klasse
Lees ook:Inruil- en slooppremies bij Mercedes en Smart..
Lees ook:Mercedes CLS 250CDI Blue Efficiency
Lees ook:Mercedes gaat blauw?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.