BMW brengt veel meer power met M-Performance!

BMW introduceerde onlangs M Performance. Die aanduiding staat voor de meest dynamische, krachtige en sportief gelijnde versies binnen de bestaande modelseries van de Duitse fabrikant. Primeurs zijn de BMW’s M550d xDrive Sedan en Touring en de X5 M50d en X6 M50d. De 3,0-liter zescilinder dieselmotor met TwinPower Turbo technologie, die BMW in diverse modelseries toepast, is nu nog krachtiger gemaakt mede dankzij de toepassing van drie turbo’s (TriPower Turbo technologie). Daarmee komt het maximumvermogen op 280 kW/381 pk bij een zeer hoog koppel van 740 Nm bij 2.000 toeren per minuut.
M Performance is een toevoeging aan het portfolio van BMW M GmbH en vult het gat tussen de huidige BMW topmodellen en de bestaande M modellen als de BMW M3 en M5. M Performance-modellen blinken uit door een extra sterke aandrijflijn, een verder aangescherpt onderstel en een optimaal aerodynamisch design. De basis wordt gevormd door modellen die ondanks hun hoge prestatiepotentieel hun praktische bruikbaarheid hebben behouden en bovendien nog verrassend zuinig zijn ook.

Die combinatie van hoge prestaties en efficiency is dan ook een unieke eigenschap van de krachtigste zescilinder dieselmotor ter wereld met een cilinderinhoud van 2.993 cc. Deze motor beleeft zijn debuut onder de vlag van BMW M Performance. In de BMW M550d xDrive Sedan levert deze krachtbron een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 4,7 seconden op en een begrensde topsnelheid van 250 km/uur. Het verbruik bedraagt slechts 6,3 l/100 km gemiddeld bij een CO2-uitstoot van 165 g/km. De Touring zit daar met cijfers van 6,4 l/100 km en 169 g/km maar een fractie boven. Daarbij voldoen de uitlaatgassen aan de Euro6-emissienorm die pas in 2014 van kracht wordt. Bij de BMW X5 M50d en X6 M50d is het verbruik eveneens laag met gemiddelden van respectievelijk 7,5 en 7,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van respectievelijk 199 en 204 g/km.
Twee kleine turbo’s en één grote zorgen voor het surplus aan trekkracht over een breed toerenbereik. De geringe massatraagheid van de twee kleine turbo’s leveren daarbij een messcherpe reactie op, waarbij de grote turbo vooral zorgt dat de hoogste mogelijke turbodruk wordt bereikt. De hoge mate van efficiency is mede bereikt door de common-rail directe brandstofinspuiting en de piëzo-injectoren te optimaliseren. De inspuitdruk is daardoor naar 2.200 bar gestegen, wat zorgt voor een maximaal rendement van de motor – zowel in prestaties als in verbruik.

Lees ook:BMW brengt 7-serie met Quattro-turbo-dieselmotor
Lees ook:BMW zet 5-serie in de etalage
Lees ook:Extra power voor de Porsche Macan…
Lees ook:BMW grote winnaar verkiezing motor van het jaar
Lees ook:BMW brengt Power M5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.