Nieuwe Mercedes SLK 55 AMG…

Tijdens de IAA in Frankfurt introduceert Mercedes-Benz de SLK 55 AMG. Deze topsporter beschikt over een atmosferische 5,5-liter AMG V8 met een vermogen van 310 kW/422 pk en een koppel van 540 Nm. Dit is goed voor prestaties van absolute topklasse, maar dan wel in combinatie met een gemiddeld verbruik van slechts 8,4 l/100 km. De dynamiek van het nieuwe model zit hem ook in het standaard AMG sportonderstel, het Direct Steer-systeem en het AMG high performance remsysteem inclusief Torque Vectoring-remmen.
De nieuwe 5,5-liter AMG V8 is een technisch hoogstandje. Hij is relatief licht (187 kg) en de interne weerstand is minimaal. De V8 beschikt over directe inspuiting, een start/stopfunctie en AMG Cilinder Management. Dit laatste zorgt ervoor dat vier cilinders bij deellast worden ‘uitgeschakeld’, met een aanzienlijke brandstofbesparing als resultaat. In de zuinige ‘viercilindermodus’ is overigens nog altijd 230 Nm trekkracht beschikbaar. De SLK 55 AMG is goed voor prestaties van hoog niveau (topsnelheid 250 km/h, 0-100 km/h in 4,6 s.). Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 8,4 l/100 km (CO2: 195 g/km). Daarmee is de nieuwe SLK 55 AMG maar liefst 30% zuiniger dan zijn voorganger.
Het nieuwe AMG sportuitlaatsysteem is voorzien van speciale ‘kleppen’. Zodra het motormanagement een sportieve rijstijl herkent (boven 2.000 tpm), gaan deze kleppen open. Daardoor wordt het V8-geluid extra aangezet. Bij deellast blijven de kleppen dicht voor optimaal comfort.
De SLK 55 AMG wordt standaard geleverd met de geavanceerde AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC sporttransmissie. Deze kent drie modi: ‘C’ (Controlled Efficiency), ‘S’ (Sport) en ‘M’ (Manual). Bij een sportieve rijstijl treedt automatisch de ‘double-declutching-functie’ in werking. Dit zorgt voor spectaculaire geluidseffecten bij het schakelen.
De SLK dankt zijn dynamische weggedrag aan het AMG sportonderstel. Vering en demping zijn nadrukkelijk op sportiviteit afgestemd. Samen met de dikkere stabilisatoren en meer negatief camber achter is de SLK 55 AMG tot zeer hoge bochtsnelheden in staat. Dit zonder dat de carrosserie gaat ‘rollen’. Dankzij de Torque Vectoring Brakes is de aandrijfkracht op elk achterwiel individueel te reguleren. Wie meer wil weten over deze heerlijk rijdende Mercedes moet maar even op visite gaan in Frankfurt, waar Mercedes-Benz als altijd weer stevig zal uitpakken, maar deze sportieve auto vast dubbel in de spotlights zal komen te staan.

Lees ook:Extra sportieve Mercedes Coupe….met dank aan AMG!
Lees ook:Mercedes brengt busje met spierkracht…
Lees ook:AMG maakt van compacte Mercedessen sportieve broeders…
Lees ook:Mercedes levert superzuinige automaten op Sprinter
Lees ook:Erg sportief werkpaard; Mercedes E-Klasse AMG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.