Bloedmooie Mercedes SLR McLaren Stirling Moss

IK vind die nieuwe SLR echt bloedmooi

IK vind die nieuwe SLR echt bloedmooi

Als kroon op de modelreeks van de succesvolle supersportwagen SLR introduceren Mercedes-Benz en McLaren een nieuwe, spectaculaire en nog radicalere uitvoering. In de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is er geen dak en geen voorruit die bestuurder en passagier scheiden van de elementen. En het geheel maakt een zeer dynamische indruk. In gewoon Nederlands; een plaat van een auto!

 

 

 

 

 

 

Zo kunnen de inzittenden genieten van de fascinatie van snelheid en rijplezier in hun meest pure vorm. Bovendien beschikt het model over toptechniek en spectaculaire vormgeving. Dankzij de V8-compressormotor met een vermogen van 478 kW/650 pk accelereert de SLR Stirling Moss in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 350 km/u, waarmee deze nieuwe uitvoering de snelste open in serie geproduceerde sportwagen is. Met deze prestaties draagt de auto met recht de naam van de legendarische Britse coureur Stirling Moss, die in de vijftiger jaren met de al even beroemde Mercedes-Benz SLR-sportwagens de ene zege na de andere behaalde. Met de exclusieve SLR Stirling Moss wordt de actuele SLR-familie afgerond. De productie is beperkt tot 75 exemplaren. Met de start van de productie van de SLR Stirling Moss in juni 2009 wordt in mei 2009 zoals gepland de productie van de SLR Roadster stopgezet.

SLR: Drie letters zeggen voor liefhebbers genoeg. In de vijftiger jaren behaalde Mercedes-Benz met de 300 SLR tal van overwinningen, onder andere in de Mille Miglia, de Targa Florio en de Tourist Trophy. De topcoureurs uit die tijd reden met de auto: Juan Manuel Fangio, Karl Kling en vooral de Brit Stirling Moss. Naar hem is de moderne uitvoering van de SLR dan ook genoemd, want de nieuwe SLR Stirling Moss verenigt het karakter van de moderne SLR-modellen met de fascinatie van de SLR uit 1955. Tot de kernwaarden van zowel de historische als de actuele SLR’s behoort een fascinerend nieuw ontwerp, innovatieve techniek, hoogwaardige materialen die op een perfecte manier zijn verwekt en vooral: een voor alle zintuigen unieke rijbeleving.

 

Pure kracht en snelheid......

Pure kracht en snelheid......

 

 

Extreem puristisch concept zonder dak en voorruit
Volgens het voorbeeld van de 300 SLR is ook de nieuwe supersportwagen  hoogwaardig geproduceerd, maar volgens een zeer puristisch concept, zonder ruiten en dak. Slechts twee windschermen van een paar centimeter hoog beschermen de bestuurder en passagier tegen de rijwind. De carrosseriestructuur dient als rolbeugel voor de bescherming van de inzittenden.

Net zoals de legendarische sportwagens van vroeger overtuigt ook de SLR Stirling Moss door zijn indrukwekkende prestaties. Met een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden en een topsnelheid van 350 km/u zorgt de supersportwagen voor een nieuwe dimensie van open rijden. Niet in de laatste plaats, doordat de zintuigen tijdens elke rit op tot dusver ongekende wijze worden geprikkeld.

Fascinerend ontwerp herinnert aan de SLR-raceauto’s
De volledige carrosserie van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is gemaakt van koolstofvezel. Bij het ontwerp van de nieuwe auto hielden de specialisten van Mercedes-Benz natuurlijk rekening met het feit dat ze hier met een 350 km/u snelle sportwagen te maken hadden, maar tegelijkertijd herinnert de auto aan de vormtaal van de SLR-raceauto’s uit de vijftiger jaren, die tot op de dag van vandaag mensen blijven fascineren.

Een opvallend kenmerk van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is de lange motorkap en de compacte, krachtig gelijnde achterpartij. Omdat de auto geen ruiten heeft, lopen interieur en exterieur vloeiend in elkaar over. Zo lijkt het, alsof de motorkap tot in het interieur reikt. Daarmee straalt de sportwagen zelfs als hij stil staat, een dynamiek uit die iedereen fascineert.

Net zoals bij het historisch voorbeeld zijn ook bij de nieuwe SLR Stirling Moss de dorpels aan de zijkant zeer hoog. Daarom kozen de constructeurs voor vleugeldeuren die naar voren openen. Indien gewenst kan de auto door middel van twee afdekplaten van koolstofvezel, de zogeheten tonneaucovers, worden afgedekt. Deze platen zijn opgeborgen in de kofferruimte. Wanneer de auto is afgedekt en de portieren gesloten zijn, lijkt de SLR Stirling Moss wel een sculptuur.

Ook binnenin is alleen het noodzakelijkste aan boord. Een mix van waardevolle en authentieke materialen als carbon, aluminium en hoogwaardig leer bepaalt hier het beeld. Op een aluminium plaquette is de handtekening van Sir Stirling Moss ingegraveerd.

Innovatieve techniek en doordachte aërodynamica
Voor de techniek werd gebruik gemaakt van de ervaringen die eerder met de SLR coupé en roadster zijn opgedaan. Evenals deze uitvoeringen beschikt ook de SLR Stirling Moss over een aërodynamica-concept met een gesloten bodemplaat en een diffusor aan de achterkant voor zoveel mogelijk neerwaartse druk, al is de diffusor bij dit model veel groter dan bij de coupé en de roadster.

De SLR Stirling Moss is de laatste versie van de SLR die nog gebouwd wordt, in een gelimiteerde oplage van 75 exemplaren. Deze exclusieve uitvoering rondt niet alleen de SLR-familie af, hij is ook een dankbetoon aan de trouwste SLR-bezitters, want alleen zij worden in de gelegenheid gesteld, een bestelling voor een SLR Stirling Moss te plaatsen.

 

Lees ook:Einde oefening Mercedes SLR
Lees ook:Gespot: Mercedes-Benz McLaren SLR Roadster
Lees ook:Mercedes showt klassieke stroomlijn in Essen
Lees ook:McLaren in Louwman Museum
Lees ook:Mclaren komt met nieuw model

6 reacties op “Bloedmooie Mercedes SLR McLaren Stirling Moss

  1. rijk

    zie maar 1 minpuntje. de uitlaten hadden toch echt ovaal moeten zijn

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    IK denk dat het grootste minpunt de prijs zal zijn……maar wellicht volgt er nog een fraai model…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Leo

    @TA – Dat zal de heer Koos Spee ook vinden….

      /   Beantwoorden  / 
  4. scott

    mooie auto aleen hoeveel kost ie ?

      /   Beantwoorden  / 
  5. LEO

    @Scott – Hij zal zeker een heel stevig bedrag kosten. Omdat ze zo beperkt worden gemaakt. Een basisprijs heb ik nooit gehoord of gelezen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.