Eindelijk officieel: Mercedes GLK!

Mercedes GLKHet heeft een tijdje geduurd na Mercedes met de GLK concept op de proppen kwam, maar nu is het eindelijk zo ver. De definitieve wagen wijkt bijna niets af van het concept, wat niet erg verwondelijk is. De wagen heeft een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,69 meter. De wagen moet de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de BMW X3 en de nog te komen Audi Q5. 

Mercedes-Benz belooft dat de GLK de ultieme allrounder in z’n segment wordt: de auto schuwt noch sportief rijden, noch cruisen, noch het betere terreinwerk. De Agility Control, bekend uit de C-klasse, zorgt ervoor dat de auto in alle omstandigheden goed op de weg ligt. Wie op de G-knop drukt, verandert de auto in een serieuze terreinauto: de respons van het gaspedaal wordt trager, de transmissie krijgt andere schakelpunten en het ESP schakelt over op het offroad-programma.

Bij de introductie is er keus uit drie motoren: een diesel en twee benzineaggregaten. Alle motoren zijn gekoppeld aan de bekende 7G-Tronic automaat. De diesel is de GLK 320 CDI, goed voor 224 pk en een karrenvracht koppel: 540 Nm. Deze versie sprint in 7,5 seconden naar 100 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 7,9 liter per 100 kilometer. Mercedes GLK

De benzineversies zijn de GLK 280 en GLK 350. Deze V6 motoren leveren respectievelijk 231 en 272 pk. De GLK 350 sprint in 6,7 seconden ’naar de honderd’ en snelt door naar een topsnelheid van 230 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik van de GLK 280 is 10,2 liter per 100 kilometer, dat van de GLK 350 10,4 liter per 100 kilometer.

Het meest trots is Mercedes-Benz echter op de GLK 220 CDI BlueEfficiency, met 2,2-liter turbodiesel. Die levert 170 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Deze versie sprint in 8,8 seconden naar 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 205 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt hier 6,9 liter per 100 kilometer. De ’groene’ GLK-rijder heeft echter pech: deze versie komt pas in de zomer van 2009.

De GLK krijgt standaard 17 inch lichtmetaal mee, maar met een sportpakket kan die diameter groeien naar 19 inch. De auto zit vol met veiligheidsvoorzieningen: naast de obligate batterij airbags en ESP zijn er Brake Assist, Neck Pro-hoofdsteunen en Presafe. Dat laatste systeem zet de andere veiligheidssystemen op scherp bij een naderende crash. De GLK verschijnt in het najaar bij de dealers. Rond die tijd komen ook de Audi Q5 en de Volvo XC60 op de markt, dus is het ineens dringen geblazen in dit SUV-segment.

Bron: autoweek.nl

Lees ook:Loei snelle Mercedes
Lees ook:In detail; Alfa Romeo Mito
Lees ook:Supersportieve SL AMG van Mercedes
Lees ook:Op een tank van Afrika naar Engeland; kan met een Mercedes!
Lees ook:Porsche Cayenne – 14% bijtelling…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.