Terugroepactie Renault-Nissan

Nissan-Qashqai terugroepactie 2009

Het lijkt er op dat ook bij Renault-Nissan een grote terugroepactie wordt gehouden. Wereldwijd moet het Frans/Japanse concern naar verluid (bron: AM&S) maar liefst 610.000 auto’s terughalen van de modellen Koleos, Nissan x-Trail en Qashqai. Er zijn berichten over een los lopende moer in het stuurhuis wat zou kunnen leiden tot totale uitval van de besturing. Voor allee zekerheid moeten alle auto’s van de genoemde modellen terug naar de dealers voor een nadere inspectie. Het gaat om auto’s die tussen eind 2006 en augustus 2009 zijn geproduceerd. Het probleem laat zich in voorkomende situaties trouwens eenvoudig herkennen, zodra wordt gestuurd treedt een bijgeluid op en reageert de auto steeds minder direct op stuurbewegingen. In al deze gevallen is het zeer verstandig direct5 naar de Renault of Nissandealer te rijden voor een controle. De hele inspectie kost ongeveer 30 minuten waarbij een borgring op de betreffende moer zal worden gezet die loslopen moet voorkomen. In Nederland zal ongetwijfeld ook wel een aantal auto’s worden teruggehaald naar de dealers, maar daarover hebben mij nog geen berichten bereikt.

Lees ook:Terugroepactie bij BMW
Lees ook:Nissan haalt Micra’s terug
Lees ook:Renault haalt Clio’s terug
Lees ook:Ford roept slagschepen terug…..
Lees ook:Hyundai haalt i30′s terug naar de dealer

2 reacties op “Terugroepactie Renault-Nissan

  1. Evelyn

    Hedenochtend 5-12-2009 een aangetekende brief van Nissan ontvangen. Moest van de postbezorger eerst tekenen voor ik het mocht lezen. Brief betreft het stuurhuisprobleem van een bepaalde serie Qashqai waartoe mijn Quashqai behoort met het dringend verzoek meteen een afspraak bij de dealer te maken aangezien de auto stuurloos kan raken. Redelijk geschrokken en meteen de Dealer (Breockhoff in Amsterdam) gebeld. Die was niet bekend met dit probleem en had niets van Nissan hierover vernomen. Uiteraard is de werkplaats in het weekend gesloten. Maandag wordt ik teruggebeld. Afgezien van het feit dat Nissan met z’n brief zich meteen vrijwaart van alle (vervolg)schade getuigt het ook van een a-sociale en lafhartige manier manier van hoe ze met hun klanten omgaan. Het interesseert ze n.l. geen moer of je na hun kennisgeving een mogelijk autoongeluk krijgt, ze hebben immers de waarschuwingsbrief! Wellicht ook leuk leesvoer voor de diverse dagbladen?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Evelyn – Het is bij dit soort terugroepacties altijd de taak van de fabrikant om de bezitters van dergelijke voertuigen te waarschuwen. Het moet dan wel bij de dealerorganisatie, die uiteindelijk dat inspectiewerk moet verrichten, bekend zijn en ook duidelijk wie de kosten voor zijn/haar rekening neemt. Vaak is het wel zo dat er slechts sprake is van voorzorgsmaatregelen op basis van een enkel bekend geval van daadwerkelijk uitvallen van het betreffende onderdeel. Kennelijk is dat in Duitsland wat soepeler verlopen als hier in Nederland. Dat is jammer, want ik denk dat Nissan (Renault) het ‘goed’ bedoeld heeft en zeker niet zoekt naar mogelijkheden om berijders van haar voertuigen in de problemen te brengen. Maar de schoonheidsprijs verdient het voorbeeld van jou niet. Inmiddels naar tevredenheid afgewikkeld?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.