Roerige tijden Amerikaanse auto-industrie

Ford lijdt enorm onder de afnemende verkopn in haar eigen thuismarkt  

De financiele crisis wierp bij de grote drie van de Amerikaanse auto-industrie zijn schaduw al enige tijd vooruit. Het lijkt er nu op dat er wellicht maar twee belangrijke spelers overblijven in de V.S….

Mazda is nu nog voor meer dan 34% in handen van Ford 

Terwijl de grote Amerikaanse autobouwers het in de afgelopen jaren al niet zo fijn hadden, de verkopen dramatisch daalden, kwam daar in de afgelopen paar weken de financiële crisis nog eens overheen. Daardoor ontstaan er allerlei bewegingen die er toe moeten leiden dat deze gigantisch grote ondernemingen toch kunnen overleven. Ford bijvoorbeeld overweegt nu om een deel van haar aandelen in het Japanse merk Mazda te verkopen. De Amerikanen hebben nu nog ruim 34% van het Japanse merk in handen, maar zouden een deel daarvan te gelde willen maken. Zoals bekend beperkt de invloed van Ford bij Mazda zich niet alleen tot de financiële kant van de zaak, maar delen de Mazda’s van tegenwoordig flink wat componenten met hun soortgenoten van Ford.

Ook General Motors zoekt naar mogelijkheden zich te versterken. In dit geval niet door de verkoop van een van haar bezittingen, nee men zou overwegen om Chrysler over te nemen en zo de onbetwist machtigste autobouwer van de wereld te worden. Opvallend is dit nieuwtje wel, omdat GM ook al zou hebben geprobeerd te fuseren met Ford, maar dat plan ketste om allerlei redenen alsnog af. Volgens berichten in The New York Times is de kans op een daadwerkelijke overname van het noodlijdende Chrysler door G.M. 50%. Met de eigenaren van Chrysler, Cerberus, wordt onderhandeld over een eventuele aandelenruil, waarbij de investeringsmaatschappij o.a. het restant van GMAC, de financieringstak van General Motors, in handen krijgt. Overigens verliest G.M. zelf miljoenen per maand en zakte ook diens marktaandeel ruim 18% en dat is niet best. Mochten de onderhandelingen met Cerberus over Chrysler niet slagen, is de kans groot dat de investeerders voor het eens met Daimler gefuseerde merk aan zullen kloppen bij Renault-Nissan. Wellicht dat men met dit Frans/Japanse concern wel sneller tot zaken kan komen, omdat men nu al een technische alliantie heeft met deze merken. Het zijn roerige tijden in autoland…..

Lees ook:Ford’s showroom
Lees ook:Ford verkoopt aandelen Mazda..
Lees ook:General Motors mag Chrysler niet kopen
Lees ook:Amerikaanse grote drie vragen staatsteun aan
Lees ook:Chrysler moet weer miljoenen auto’s terugroepen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.