Dacia zet in op West-Europa

De Dacia Sandero moet een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de totale Dacia-verkopen in West-Europa 

Nu bij moeder Renault onder druk van de marktomstandigheden een strategie van groei wordt ingezet, moet dochter Dacia alle zeilen bijzetten om aan die strategische keuze een waardevolle bijdrage te leveren. West-Europa is daarbij het belangrijkste doelgebied geworden.  

De vlot gelijnde Sandero moet de noeste Logan snel doen vergeten 

Renault-dochter Dacia zet intussen zwaar in op expansie van haar verkoopsuccessen in West-Europa. Daarbij is de Duitse markt een speerpunt van beleid, met een doelstelling voor 2009 van 30.000 eenheden van het budgetmerk. 8000 stuks daarvan moeten Sandero’s zijn, de Argentijnse hatchback-Dacia.

Deuitwisselbaarheid van componenten zorgt voor extra verkoopstimulansen in Frankrijk 

Daarnaast is het zo dat ook in een lastige markt als Frankrijk een behoorlijke score wordt behaald door het Roemeense merk. Maar liefst een marktaandeel van 1,5%. Dat de meeste componenten van Renault komen zal daar zeker aan het succes bijdragen. Probleem bij de expansiedrang van Dacia is wel de lage marges voor de dealers. Die zien het verkopen van de goedkope Roemeense auto als een soort opgelegd gevolg van hun Renault-dealerschap, maar als ze de kans krijgen om klanten in een ‘echte’ Renault om te praten zullen ze het niet laten. Het brengt ze dan gewoon meer rendement. Daarom wordt bij de fabrikant ook gezocht naar exclusieve Dacia-bedrijven die in staat zijn om met lage lasten toch een redelijke winst te maken op de goedkope auto’s. Intussen is wel duidelijk dat de typische Dacia-koper iemand is die voorheen een wat oudere tweedehands wagen kocht. Een beetje het klanttype dat vroeger ook te vinden was bij merken als Skoda en Lada. Sinds de Tsjechen onder de vleugels van Volkswagen terecht zijn gekomen, bouwt men daar heel anders soortige auto’s en is men die vroegere klanten eigenlijk wat ontgroeid. Dacia boort deze bron nu succesvol aan. Dacia krijgt opvallend genoeg maar weinig klanten binnen die uit een duurdere auto komen en die deze voorheen nieuw kochten. Daarvoor is het imago van de Roemeense Renault nog niet volwassen genoeg. In ons land is vooral de MCV een succesvol model en komt de Sandero-verkoop nu pas een beetje op gang. De Logan sedan is intussen uit het programma gehaald. De belangstelling voor die Dacia was na de introductie van de stationcar nagenoeg tot het nulpunt gedaald.

 

 

Lees ook:4 miljoen Dacia’s verkocht…
Lees ook:Dacia Store nu ook in ons land…
Lees ook:Terugroepactie Dacia en Renault
Lees ook:Duster is een succesnummer voor Dacia en Renault..
Lees ook:Dacia’s feestelijke RAI-aanbiedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.