Porsche blijft meest attractieve merk……

Porscherijders zijn aantrekkelijk, maar ook arrogant en zeker sportief.  

Het gevoel dat een bepaald merk of model je geeft bepaalt in hoge mate het imago. De beleving wordt bepaald door het beeldmerk en de geschiedenis of het gedrag van de bezitter(s). Ook al komen  diverse modellen uit dezelfde fabrieken, dan nog voelt men er een verschil bij…..In Duitsland keken ze weer eens naar de meest attractieve merken…….let wel, sommige merken werden niet eens genoemd….. 

Mercedesrijders worden gezien als verstandig, maar ook als arrogant, maar zeker ook als geslaagd  

Het blijft leuk om te zien wat een imago van een automerk doet met mensen. Of wellicht is het welomgekeerd. Doet het imago van bepaalde mensen of doelgroepen wel iets met dat van een merk. Wie wil niet net als de succesvollen der Aarde aangezien worden voor ‘vol’ door alleen maar in een auto te rijden die bij dat menstype hoort. In Duitsland ligt dat ook zeer gevoelig. Probeer daar niet met een Hyundai of Kia in de linkerbaan te blijven hangen als er een dikke Benz of BMW op je af komen snellen, ze blazen je echt naar rechts daar. Om uit te zoeken hoe het nu precies zit met dat imago van merken, vroeg een onderzoeksinstituut in Neurenberg een grote groep mensen naar hun mening over mensen en hun auto’s. Wat zegt de merkkeuze over de bezitters? Zijn dat aardige of minder aardige chauffeurs? Opvallend was dat bijvoorbeeld het leidende merk Porsche (meest attractieve automerk) door de deelnemers aan het onderzoek werd gezien als in handen van aantrekkelijke lieden, maar dat geldt in iets minder mate ook voor bezitters van Mini’s en Audi’s. Wie in een Ford of Dacia rijdt krijgt meteen een wat mindere beoordeling. Kennelijk wel slim, maar niet aantrekkelijk. Wordt gevraagd naar de mate van arrogantie onder de merkenrijders komt Porsche er wat minder goed af, want ruim 60% van de ondervraagden geeft aan dat een Porschebezitter deze negatieve eigenschap bezit.

Opelrijders worden gezien als middelmatig op elk terrein 

Overigens direct gevolgd door de berijders van Mercedes en BMW. Zal zeker komen door dat gedrag op de Autobahn. Dat iemand met een Porsche wordt gezien als een sportieve rijder zal niet verbazen. Bij de mensen met een serieuze inslag verliest het merk van de sportieve bolides het op afstand van mensen in Mercedessen en het Japanse Lexus. Toch leuk om nog eens onder elkaar te zetten wat men de meest attractieve merken vindt. Let op, de Duitse verhoudingen zijn iets anders dan die in Nederland, maar voor een deel zullen de uitslagen toch wel overeenkomen met elkaar.

Meest attractieve merken:

 

  1. Porsche
  2. Mini
  3. Audi
  4. Lexus
  5. BMW
  6. Mercedes
  7. Smart
  8. Toyota
  9. Volkswagen
  10. Skoda
  11. Peugeot
  12. Fiat
  13. Citroen
  14. Opel
  15. Ford
  16. Dacia

 

IK hoop vandaag of morgen de verkoopcijfers van de diverse merken weer te krijgen. Eens zien wat er van het lijstje overblijft als we de daadwerkelijke keuze nog eens kunnen beschouwen. Dat ziet er vast heel anders uit!     

Lees ook:Dat imago toch; Porsche
Lees ook:Dat imago toch; Aston-Martin!
Lees ook:Verstoord imago?
Lees ook:Porsche heeft last van branden…
Lees ook:Imago anno 2012; nog steeds lastig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.